döda ancistrus (skäggmunsmalar)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sandrahlind
    • June 2011
    • 5

    döda ancistrus (skäggmunsmalar)

    jag har haft 3 st skäggmunsmalar i mitt akvarium på 100 liter, där det även bor några black molly/segelfensmolly/dalmatinmolly/platy. två sugisar dog efter en vecka. den tredje överlevde tills igår.(överlevde 1-1,5 månad)
    trivs dom inte i lätt saltat vatten eller äter mollysarna upp dom?
    vad gör jag för fel? dom får algtabletter, zuccini med mera.
    jag vågar inte köpa nya förens jag vet att dom överlever lite längre..
    tacksam för svar
    /sandra
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    om du nu har salt i vattnet så skippa det. molly klarar sig utan salt. testa.

    Kommentar

    • Mumin
      • October 2007
      • 3837

      #3
      Hur stora var de? Små ancistrus är känsliga för förändringar. Flyttar aldrig mina förrän de är 5 centimeter.
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

      Kommentar

      • Alexia
        • January 2011
        • 509

        #4
        INgen av mina har ens som små reagerat på salt i mängden 1 dl/100 liter, så beror väl iofs på vad som menas med 'lättsaltat'. Men är väl en bra ide som sagts att prova utan salt?

        Kommentar

        • Fisken81
          • June 2011
          • 59

          #5
          lätt fel som många gör i början är å inte ha nån rot till malarna dom måste ha det för å hjälpa dom att smälta maten.

          Kommentar

          • Vanish
            • April 2011
            • 900

            #6
            Jag hade problem med detta i början. Vet inte exakt orsak men troligtvis va det:

            1. Dom va för små.
            2. Dom fick ingen specifik mal-föda
            3. Anar att nitritet va lite för högt i början, har för mig att fiskar på botten är dom som får ta smällen först?

            Köpte lite större av en uppfödare istället och än så länge ser jag ingenting som tyder på att dessa skulle må dåligt =)

            Kommentar

            • sandrahlind
              • June 2011
              • 5

              #7
              den största malen var väl ca 7-8 cm och dom mindre var ca 4-5cm. jag har en stor rot i akvariet, den älskade dom jättemycket... det är inte mycket salt i akvariet, bara lite mindre än en deciliter, ( 1/2-3/4 dl)det kan iofs vara saltet som det sitter i. finns det andra sugisar som gillar/klarar av saltat vatten?

              tack så jättemycket för era svar!
              kram

              Kommentar

              • sandrahlind
                • June 2011
                • 5

                #8
                sugisarna fick speciell mal-mat som dom åt upp varje gång

                Kommentar

                Arbetssätt...