Odling av Ancistrus, skäggmunsmal, blå skäggmunsmal, L144

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fisken81
    • June 2011
    • 59

    Odling av Ancistrus, skäggmunsmal, blå skäggmunsmal, L144

    Hej
    Jag har flera Ancistrus 4 hanar, 3 honor, en liten å ett yngel i mitt 540 liters med lite andra småfiskar.
    Några av malarna följde med från början när jag köpte karet, å de va ett lekpar vet inte vilka..
    Nu undrar jag om de finns någon här som odlar och har några tips på hur man odlar å om de finns någon marknad för dessa vill först å främst göra de för att de verkar kul, men om man lyckas hade de varit kul om man kunde sälja/byta


    Finns de någon som vill dela med sig av sina erfarenheter å bolla lite frågor med mig?
    Senast redigerad av Fisken81; 16 June 2011, 18:28.
  • sjobbe
    • February 2011
    • 67

    #2
    Hej,<br>Jag kan inte påstå att jag odlar L144 seriöst eller är någon expert, men det har blivit en och annan kull genom åren. L144 är extremt lättlekt och min erfarenhet är att du inte behöver anstränga dig speciellt för att lyckas. Lite tålamod bara tills dom har gjort sig hemmastadda. Normalt brukar det vara alfahannen med dom största spröten på nosen som får "komma till". Har du en fullvuxen hona så brukar det bli uppåt en hundra ägg i varje kull. Honorna blir könsmogna vid en sisådär 6-7 cm men då blir kullarna betydligt mindre. L144 är inte så kinkiga var dom lägger ägg heller, grannens 144:or brukar leka i ett sånt där sjunket flygplan, mina har alltid valt att leka i en catfish grotta modell medium som du exempelvis kan köpa hos guldfisken.se . Mata gärna med maltabletter och färska grönsaker ex. gurka, squash och brysselkål så kommer honorna snart att bli romstinna. Då kommer alfahannen snart att försöka locka in honan i sin utsedda grotta genom att ligga och spänna ut sina fenor och imponera på honan. När äggen är lagda så ligger hannen och vaktar äggen under ca 5 dygn, under denna tid fläktar hannen äggen med sina fenor för att äggen skall få syrerikt vatten. När äggen har kläckts så stannar ynglen i grottan under ytterligare en tid, då dom lever av den gulesäck som dom föds med. Det är först när gulesäcken har tagit slut som ynglen lämnar grottan och blir frisimmande. Det som jag har märkt är att både ägg och yngel till viss del är känslig för dålig vattenkvalité, så var noga med att göra regelbundna vattenbyten. Dock är det inte alls lika noga som med andra L-mals arter. Ynglen klarar sig normalt utmärkt i ett vanligt sällskapsakvarium. Så denna kombination av att L144:an är extremt lättlekt och föder stora kullar gör att det inte är speciellt lönsamt ekonomiskt att försöka sälja yngel. Lämnar jag in en kull till den lokala djuraffären så brukar jag få lite fiskfoder som tack för hjälpen. Jag har sett försök på blocket att sälja dom för 50 kr st, men jag har svårt att tro att det har varit framgångsrikt. Detta gör nu ingenting för det är vansinnigt kul med malar, och när du väl har lyckats med den vanliga ancistrusen, så är det bara att gå vidare till nya utmaningar med lite svårare arter, förslagsvis någon hypancistrus exempelvis L201. Vill du fördjupa dig i ämnet så rekommenderar jag dig att besöka planetcatfish.com, vill du få kontakt med landets ledande malexperter så rekommenderar jag dig att söka medlemskap på goc.se .&nbsp;

    Kommentar

    • Fisken81
      • June 2011
      • 59

      #3
      Tack för att du tog dig tid att svara!
      Mycket av det du skriver känner jag igen från det jag läst. Spelar de någon roll hur många honor och hanar man har ihop? Om det finns ett lekpar är det dom som fortsätter sen eller har de olika partner? Läste någon stanns att man skulle hålla dom i sär å sedan sätta ihop dem, stämmer de eller går de lika bra att ha dom ihop hela tiden? Jag är väl inte ute efter att tjäna stor kovan på de utan tycker de hade varit en kul grej å se de växa upp. Om man sen får för många så hade de varit bra om man kunde sälja å få nått för dom eller byta med en affär till mat eller annan fisk. Är det lätt att få någon affär att ta emot dom eller måste man ha en bra kontakt innan, tar dom emot från flera odlare eller vill de ha en å samma? Jag får väl vänta å se vad som händer.. =) Sen får jag väl höra mig för där jag handlar fisk.

      Kommentar

      • sjobbe
        • February 2011
        • 67

        #4
        Sverige har en av världens ledande malexperter i Janne Ekström som lyckats odla ett antal riktigt knepiga L-nummer. Hans generella rekommendation för att lyckas med odling, är att köpa en grupp unga malar och låta dom växa upp i akvariet tillsammans. När malarna blir könsmogna så rekommenderar han att plocka bort alla hannar utom den "dominanta" "alfahannen", i ditt fall den hanne som har dom mest utvecklade spröten på nosen. Detta bör du göra för att undvika revirstrider, där detta kan spoilera en lek. Min erfarenhet är att du gott och väl kan ha ett antal hannar i samma akvarium utan problem ifall det inte är någon tvekan om vem som är herre på täppan. Så länge som unghannarna känner sig underlägsna så kommer ingen lek att spoileras. Om dina tre honor är könsmogna så kommer alfahannen att få fullt upp. Min hanne fixade en kull för två veckor sedan med en albinohona, och nu ligger han och fläktar på en ny laddning med ägg ifrån gammelhonan.

        Om det mot förmodan skulle vara så att du inte får någon lek inom 6 månader så kan du behöva hjälpa till lite på traven. Testa med att ge malarna mindre mat än vanligt under en vecka. Gör sedan ett stort vattenbyte på uppåt 50% med kallare vatten för att sänka temperaturen i karet några grader, höj sedan temperaturen upp till 28-29 grader och mata rikligt under en vecka så borde det göra susen. tänk på att mycket mat ger dålig vattenkvalité, så var noga med regelbundna vattenbyten. Denna procedur är till för att simulera regnperiod i naturen som brukar trigga L-malar till lek.

        När det gäller djuraffärer så har jag lämnat malyngel till två lokala butiker. Båda affärerna var villiga att ta emot malarna utan problem. Lokalt odlade fiskar är uppskattade eftersom dom är vana med dom vattenvärden som finns i kommunen, och det låga inköpspriset (i princip gratis) gör att du inte bör ha något problem att få lämna in dom till någon butik.

        Jag rekommenderar dig att köpa den lekgrotta som jag länkar till nedan. Så gör det nog susen :-)

        Kommentar

        • Fisken81
          • June 2011
          • 59

          #5
          Jag har en alfa hane å de andra hannarna är lite olika storlekar men de ser ut å ha nån slags rang där de vet vem som bestämmer så de kommer bra överänns å håller sig på sin "plats". Har en stor rot som de alla delar på alfa hanen har som en grotta där som han inte släpper ifrån sig. Den näst största hanen har i dag flyttat till en mindre rot dock ingen grotta, så får försöka fixa nått till han kanske köpa en sån grotta du länka till. Har satt i en ler grotta men ingen som velat flytta från roten å dit.. Roten å de flesta malar följde med akvariet. Å han som hade de innan hade yngel va så små när vi flytta så har bara ett ev två yngel från flytten, som jag hoppas växer till sig. Så de var iaf ett lekpar när jag köpte dom, så jag hoppas på nya yngel kanske tar lite tid då de flytta hit för en vecka sedan å hade precis fått smått innan flytten. Hur ofta kan de lägga rom? Kan hannen vara med flera honor? Om jag har tre honor söker de en annan hanne om alfa hannen redan passar rom, eller väntar de? Eller vem "väljer" vem ?Hade varit lite kul å veta hur de funkar. Tack för svaren

          Kommentar

          • sjobbe
            • February 2011
            • 67

            #6
            Som du beskriver det hela så kommer du med all sannolikhet inte ha några problem att få till lek framöver. Det tar ett tag innan malarna känner sig hemmastadda i det nya akvariet, så du behöver bara ha tålamod. När jag startade upp akvariet där 144orna, bor så tog det 3 månader innan första leken, när dom väl kommit igång så lägger varje hona ägg ungefär en gång i månaden. Oftast sker detta i samband med vattenbyte. I mitt akvarium så är det alltid samma hane som honorna väljer, men jag har läst på nätet att personer har haft flera kullar på gång samtidigt, dock har jag själv aldrig varit med om detta. Min alfahanne har en favoritgrotta där han alltid ligger och kurar dagtid. Det är en terrakottagrotta modell större som vilar direkt på gruset, dock har det aldrig hänt att någon lek inträffat i denna grotta, utan hannen byter alltid till den grotta som jag länkade till tidigare när det är dags för lek. Den grottan är betydligt mindre och har också ett golv av lera. Med andra ord så kan hannen vara med flera honor, dock inte samtidigt. Vem som väljer vem kan diskuteras, men det är hannen som försöker att locka in honan i grottan, så man kan väl säga att det är honan som har sista ordet .

            Kommentar

            • Fisken81
              • June 2011
              • 59

              #7
              Måste bara tala om att jag fått massa söta yngel =) Hälften har lämnat grottorna. Alltså har yngel i två grottor där de sitter en hane i varje å fläktar å vaktar =) Vet faktiskt inte vem/vilka som är mamma, men de är så söta dom små liven.. =)

              Nån som vet hur länge man måste vänta innan man vågar flytta ynglen? Vill flytta några till mitt 60l, och har en liten systerdotter som väntar på att få några..

              Å en fråga till e de någon som har nått knep för att fånga in malarna? Sjukt snabba å svåra att få tag i ett 540. Bara fånga de stora nån gång när de fått flytta å de va inte lätt =)

              Kommentar

              Arbetssätt...