Phractura ansorgii (Afrikansk grenmal)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bänke
    • October 2009
    • 52

    Phractura ansorgii (Afrikansk grenmal)

    I morgon får vi hem ett gäng av denna för oss, fram tills häromdagen, okända fisk. Har länge varit på jakt efter en mal från västafrika som inte bli superstor.
    Tänkte höra om det är någon som haft/har denna firre. Hitta ingenting på svenska om den, vilket jag tolkar som att den är ovanlig i Sverige.

    All info är av intresse vad det gäller favoritföda, uppfödning och beteende.

    det står ju en hel del här http://www.scotcat.com/factsheets/ph...a_ansorgii.htm men det är alltid roligt att höra andras åsikter och erfarenheter.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Afrikanska strömlevande malar har väl nästan aldrig hittat till Sverige, så det finns nog ingen som har några erfarenheter av den - det kan mycket väl vara första gången den importerats. Gissningsvis har den väl samma krav som andra forsfiskar, dvs extremt god vattenkvalitet, hög vattenrörelse, hög syrehalt.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • LLL
      • July 2009
      • 328

      #3
      Bild på dom små vännerna.
      Bifogade filer

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Mycket intressant - jag kan inte heller påminna mig om att ha sett dom i handeln
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Bänke
          • October 2009
          • 52

          #5
          Nu har 8 individer tills vidare tagit plats i ett 120kar. Lite svårt att göra en könsbestämning. De två individer som vi tog upp för fotografering visar ju två klart skilda färgklädnad. Men hur vidare den stora är en hane eller bara en stressad fisk är svårt att säga. Det verkar dock som att det finns två läger. Ett grå/brunt och ett blekt gäng. Hanarna ska ju tydligen se stressade och nästa sjuka ut även när de i sitt vanliga ja. Tre av de åtta är en halv fisklängd längre än övriga. Honorna lär visst vara något större än hanarna. Men om nu färgklädnaden stämmer på bilden så har man än så länge inte mycket nytta av den faktan när det kommer till att försöka könsbestämma.

          Roligt att titta på de piggare individerna när de klättrade på rötterna med bröstfenornas hjälp. Nu är det kväll i akvariet. Så i morgon hoppas jag att alla piggnat till och ser sedan fram emot att försöka få dom att äta.

          Kjell: Har du hört talas om firren tidigare eller?

          Kommentar

          • Bänke
            • October 2009
            • 52

            #6
            Nu har alla lugnat ner sig ett par hekton och verkar ha återfått deras egentliga färgprakter. Inga är så där bleka som jag fått intrycket av att hanarna ska vara. Dock tycker vi oss kunna urskilja två läger. Ett som går mer åt brunt och ett som är lite mer grå/svart.
            De som är mest destinkta i sina färgteckningar är de små som är skarpt gråmönstrade på svart bakgrund. De större är mer åt det bruna hållet varav en av de tre kan tyckas vara något blekare. Den som lever får se. Finns inte särskilt mycket att hämta om hur stora de ska vara innan könskillnaderna blir tydliga.

            Kommentar

            • Bänke
              • October 2009
              • 52

              #7
              Nu är det iaf konstaterat att cyclops går hem hos dessa malar. De fick sig en tesked i förrgår och med ens blev det full aktivitet i karet. Ska ta och experimentera lite med olika sorters frysmat och levande foder för att se vad som går hem bäst. Men det va iaf skönt att se att det se dom äta.

              Kommentar

              Arbetssätt...