Mina fläckiga pansarmalar avlider en efter en...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dreas
    • August 2005
    • 264

    Mina fläckiga pansarmalar avlider en efter en...?

    Jag förstår inte vad som är fel med mina pansarmalar. De flämtar hastigt och ligger mest stilla...jag har två stycken kvar av 6. De fyra har dött under loppet av en vecka. Jag har bytt vatten några gånger extra under den här veckan och regelbundet mätt värdena i karet. Jag tillsätter Aquasafe och 20 gradit vatten.

    Alla vattenvärdena som jag har mätt är bra, dvs PH, KH, Nitrit, Nitrat låg inom det godkända 12,5 ml, ammonium/ammoniak. Testerna är helt nya. Jag har inte ändrat ngt i karet eller lagt till något. De har tidigare mått bra och tom lekt några gånger.

    De andra fiskarna i karet, fjärilar 2st, Svärdbärare 3st, Ancistrus 1 st samt 6 st rödmunstetror mår bara fint och äter ordentligt. Jag har aldrig sett några tendenser till att fiskarna har kliat sig eller på något annat sätt mått dåligt. Min ene svärdbärarhona har visserligen varit och tagit luft vid ytan efter vattenbytena när karet var nystartat. Detta berodde nog på att jag använde mig av den äldre varianten av Aquasafe som inte tar Kloraminer. Detta beteende har slutat då jag börja använda den senaste versionen av Aquasafe.

    Jag har aldrig haft någon sjukdom i karet och det har varit igång sen januari. Akvariet är inte nytt utan jag har använt det tidigare utan bekymmer. Akvariet är på 125 l.

    Tacksam för hjälp!
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    Ja det är svårt att säga vad som händer med dem men jag vet att de är väldigt viktigt med ordentlig cirkulation så botten blir syresatt och att mat och skit inte sedimenteras på botten och bildar bakteriehärdar!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    Arbetssätt...