Gibbiceps eller Leopard pleco?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #31
    Min tankebana var mer att få bukt med algerna om dessa är ett problem, men eftersom tråden ligger i kategorin "malar" är det just om malar tråden och tipsen mest bör handla om.
    Vilken typ av mal eller algätare du annars bör skaffa beror till stor del av vilken sorts alg som ska bort, det är dels inte alla alger som käkas upp och sedan beroende på algsort får man utgå från olika algätare.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Mona Englund
      • May 2011
      • 30

      #32
      Ursprungligen postat av ansjo
      Min tankebana var mer att få bukt med algerna om dessa är ett problem, men eftersom tråden ligger i kategorin "malar" är det just om malar tråden och tipsen mest bör handla om.
      Vilken typ av mal eller algätare du annars bör skaffa beror till stor del av vilken sorts alg som ska bort, det är dels inte alla alger som käkas upp och sedan beroende på algsort får man utgå från olika algätare.
      Det är vanliga gröna som ska bort och sen är det några mörkare gröna alger som växer som prickar på rutan (inga toffsalger).
      Det är dom algerna som jag behöver ha bort. Oavsett om det finns andra effektiva sätt att få bort alger så är ju inte en mal/algätare fel att ha kan jag känna

      Kommentar

      • MrH
        • October 2010
        • 2825

        #33
        siamesisk algätare?
        funkar kanon som algätare, men om de är just mal du är ute efter så går dom ju bort.
        MrH ---> 175L SA kub

        Kommentar

        • Mona Englund
          • May 2011
          • 30

          #34
          Ursprungligen postat av MrH
          siamesisk algätare?
          funkar kanon som algätare, men om de är just mal du är ute efter så går dom ju bort.
          Det behöver just inte vara en mal, är öppen för förslag. Tänkte inte på när jag startade tråden att det inte bara är malar som äter alger

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #35
            Och de hårda gröna prickarna är det tyvärr ingen som äter med någon reda, utan dessa kommer ofta vid fosfatbrist. Fosfat är en av beståndsdelarna i växtgödningen PMDD som kanske kan vara värt att prova?
            Den beställer man på http://www.haack.se/pmdd/.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Mona Englund
              • May 2011
              • 30

              #36
              Ursprungligen postat av ansjo
              Och de hårda gröna prickarna är det tyvärr ingen som äter med någon reda, utan dessa kommer ofta vid fosfatbrist. Fosfat är en av beståndsdelarna i växtgödningen PMDD som kanske kan vara värt att prova?
              Den beställer man på http://www.haack.se/pmdd/.
              Men vad ska jag ha för nån där då? Kollade och så stod det nån sida med en massa grejer man ska fylla i för att veta vilken man ska ha. Fattade ingenting

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #37
                Ursprungligen postat av Mona Englund
                Det behöver just inte vara en mal, är öppen för förslag. Tänkte inte på när jag startade tråden att det inte bara är malar som äter alger
                Fast denna kategori heter malar och då är det runt detta "ämne" som diskussionen skall röra sig. Vill du diskutera något annat så ställ frågan i lämplig kategori
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Mona Englund
                  • May 2011
                  • 30

                  #38
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Fast denna kategori heter malar och då är det runt detta "ämne" som diskussionen skall röra sig. Vill du diskutera något annat så ställ frågan i lämplig kategori
                  Men om du läser min trådstart så står det bara om malar där och det var det jag trodde från början att jag skulle ha, men under tiden så har jag förstått att det finns andra alternativ. Menar du att jag ska starta en ny tråd om precis samma sak? Fast jag fortfarande är ute efter samma sak egentligen? Jag vill fortfarande ha tips bra malar/algätare...
                  Men om det stör dig så behöver du väl inte läsa?

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #39
                    Ursprungligen postat av Mona Englund
                    Men om du läser min trådstart så står det bara om malar där och det var det jag trodde från början att jag skulle ha, men under tiden så har jag förstått att det finns andra alternativ. Menar du att jag ska starta en ny tråd om precis samma sak? Fast jag fortfarande är ute efter samma sak egentligen? Jag vill fortfarande ha tips bra malar/algätare...
                    Men om det stör dig så behöver du väl inte läsa?
                    Vi har indelningen i kategorier just för att man lättare skall kunna hitta frågeställningar och svar i det ämnesområde man är intresserad av.
                    Naturligtvis kunde man kunna köra med en kategori så att de 1,2 miljoner inläggen på Zoopet skulle ligga huller som bladder men då skulle forumet vara helt värdelöst.

                    Så därför låser vi de trådar som inte följer reglerna vilket också är tydligt angivet i forumreglerna
                    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 27 May 2011, 09:57.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Mona Englund
                      • May 2011
                      • 30

                      #40
                      Då lär det ju finnas en massa trådar här om typ samma sak, eftersom man lätt kommer in på sidospår när man diskuterar en sak som faktiskt rör just den fisken.

                      Men lås tråden du och så kan du ju ta bort min användare oxå samtidigt.

                      Kommentar

                      • robidobban
                        • March 2009
                        • 652

                        #41
                        Vad gav du ancistrusarna för mat? Det kanske är därför dom dör, för dom klarar sig inte på bara alger.
                        Det kan vara samma sak med din pleco som dog när den var så liten.

                        Du sa att du hade köpt en pleco i vintras vad har hänt med den?

                        Kommentar

                        Arbetssätt...