Skulle vilja ha nått/några tips om någon bra mal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sandrorita
    • August 2010
    • 218

    Skulle vilja ha nått/några tips om någon bra mal

    Hej! Jag vill skaffa en mal till mitt 63l akvarium men vet inte vilken som skulle kunna passa mig.
    Jag skulle vilja att den städar bort avfall från fiksarna och annat dött skräp men helst skulle jag inte vilja att den är intensiv att äta på mina växter, något som många av mina tidigare malar har haft förmåga till. Jag vet inte om jag kan lita helt fullt ut på akvarieaffärerna och dess råd så jag vill vänta lite till och se om någon annan har någon bra idé på en bra mal. I akvariet har jag svärdbärare, det är inrett med mycket olika stenformationer och växter, tempraturen ligger just nu på 24 grader om det skulle vara till någon hjälp. Just nu finns det ingen annan sorts mal i mitt akvarium.

    Jag har funderat på en pakistanbotia eftersom de är en av få malar som kan klara sig ensam och den verkar även städa bra och är inte på växterna så mycket, därimot är jag lite osäker på om den kan bli för stor för mitt akvarium. Jag läste även att längden på akvariet minst ska vara 60 cm långt och det är mitt akvarium precis.

    Jag är hemskt tacksam och glad om någon eller några har något bra förslag på en bra mal eller malar som gärna inte ger sig på mina växter allt för mycket / MVH Sandra
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    De finns några få malar som kan funka i ett 63 liters är - kolla i artregistret

    Sedan finns det inga fiskar som städar bort avfall i akvariet utan det får man göra själv - på sin höjd kan en del malar göra ett mindre bidrag i rengöringen.

    Pakistanbotia är ingen mal och den hjälper nog minmalt till med rengöringen av akvariet och frågopr om den hör alltså inte hemma i denna kategori.
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 23 May 2011, 17:47.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • sandrorita
      • August 2010
      • 218

      #3
      Okej, ska kolla där
      Jag läste om pakistanbotian i en akvariebok att den städar bort skit i akvariet men då vet jag att jag inte behöver köpa den Tack för svar / MVH Sandra

      Kommentar

      • Uffelpuff
        • February 2010
        • 95

        #4
        malar är ju mest till för att hålla bort alger ur akvariet de städar minimalt på botten bajs och skräp
        ska bakterierna i gruset/filtret ta hand om

        malar som passar i ca 60L
        http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=321&SOK=1 (lite i största laget men funkar nog)




        vi snackar inte typ 10 av dom nu utan 1 eller kanske 2 av nån sort...

        själv skulle jag nog kört på typ 1 eller kanske 2 utav den överst då den är lite tuff och annorlunda med vita ränder även om den är lite för stor för akvariekravet men inte jättemycket för stor
        Senast redigerad av Uffelpuff; 23 May 2011, 20:00.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Uffelpuff
          malar är ju mest till för att hålla bort alger ur akvariet de städar minimalt på botten bajs och skräp
          ska bakterierna i gruset/filtret ta hand om
          Nja det beror väl på vilka malar det handlar om - det finns betydligt fler som inte äter alger än det finns algätare.
          Corydoras-arterna t.ex. är rätt hyfsade på att plocka på botten och äter inte alls alger

          själv skulle jag nog kört på typ 1 eller kanske 2 utav den överst då den är lite tuff och annorlunda med vita ränder även om den är lite för stor för akvariekravet men inte jättemycket för stor
          Nja att betala ca. 1500 spänn för 1 st typ1 mal och då är den dessutom en dålig algätare (bara yngel rör algerna)
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • ecco
            • November 2010
            • 500

            #6
            Vore jag dej så skulle ja skippa mal för att hålla rent från alger. Speciellt eftersom du har ett litet akvarium att ha dom i. Vore jag dej skulle jag skaffa 2-4 st Zebrasnäcka. Har själv ett antal av dessa och dom rengör väldigt bra. Kan heller inte föröka sej då dom behöver bräckvatten för det. Samt att dom inte blir så stora att du ser dom tydligt.
            Sambons blogg om våra akvarium.
            http://mizan3.bloggsida.se/
            Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Som sagt - tråden är inlagd på malar. Håll er till dessa.
              Vill man diskutera annat finns andra kategorier
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • irwin_fletch
                • April 2009
                • 544

                #8
                Ska du ha en mal som gör lite nytta ska du ha två-tre otocinclus. De märks knappt i ett kar men gör lite nytta till skillnad från de flesta L-malarna.

                Vill du ha en L-mal som inte kostar skjortan (läs L-046) så finns det några som inte blir så mycket större än 10 cm. L-134 är en av dessa. Men även dessa kan kosta några hundralappar. L-411 och L-066 är två andra som skulle fungera.

                Kommentar

                Arbetssätt...