har jag blivit livit pålurad större fisk än jag ville ha...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Uffelpuff
    • February 2010
    • 95

    har jag blivit livit pålurad större fisk än jag ville ha...

    kopte för x antal månader sen 4 http://www.aquariumlife.net/profiles...eco/100057.asp

    då det i affären stod att de blev ca 20cm... men misstänker att de bara kopierat texten från nån hemsida och bara bytt inch mot cm...

    köpte dom som Leopard Pleco och skulle max bli 20cm

    de ser ganska exakt ut som den på bilden men kanske finns nån mindre modell som också kallas för leopard pleco? minns att det latinska namnet var gibbiceps iaf men inte mer.

    20" är ju typ 50cm... vilket är aningen för stort för mitt 220l
    började ana ugglor i mossen när jag inte hittade nån leopard pleco som ser ut som mina i artarkivet...
  • MrH
    • October 2010
    • 2825

    #2
    finns väl ett antal modeller som ser liknande ut men den på bilden är en gibbiceps. om ja inte helt misstar mig.
    å du har helt rätt om storleken, dom blir närmare 50cm, åtminstonde 20cm+ utan problem.
    är nog en stor chans att det är en sådan du har och ja 220L är väl lite i minsta laget när dom börjar komma upp i 10-15cm redan.

    var jag du så skulle ja gå till en annan djuraffär å fråga om det går att byta in den mot någon mindre, ett g'ng ancistrus kanske? dom är väl mer lämpliga för din storlek.

    rätta mig om jag har fel här någon.

    lycka till
    /H
    MrH ---> 175L SA kub

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Oftast är det väl gibbiceps som säljs med detta namn http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=318&SOK=1
      Men det kan säkert också finnas andra arter som kan ha detta handelsnamn så du får nog lägga in foton på arten någonstans så vi kan kolla på dom om du vill ha ett mer säkert svar
      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 23 May 2011, 09:30.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Kapten Zoom
        • January 2011
        • 814

        #4
        Gibbiceps är fina. Jag saknar min, som jag var tvungen att skänka till annan zoopetmedlem pga storleksbekymmer. Den var ca 20 cm när jag gav bort den.

        Jag har 3 anscistrus nu istället. De växer litet mer beskedligt. Sen har jag några algätare och även några siamensis också. Siamensisarna är jag litet orolig för att de ska dra iväg storleksmässigt. De växer oroande fort. Men de är jättebra, de är en av få malar som äter tofsalger, så de kan jag rekomendera.
        Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Ursprungligen postat av Kapten Zoom
          Gibbiceps är fina. Jag saknar min, som jag var tvungen att skänka till annan zoopetmedlem pga storleksbekymmer. Den var ca 20 cm när jag gav bort den.

          Jag har 3 anscistrus nu istället. De växer litet mer beskedligt. Sen har jag några algätare och även några siamensis också. Siamensisarna är jag litet orolig för att de ska dra iväg storleksmässigt. De växer oroande fort. Men de är jättebra, de är en av få malar som äter tofsalger, så de kan jag rekomendera.
          Siamensis blir inte särskilt stora, så även om de växer fort, så behöver man inga jättekar till dem. Men de är inga malar, utan är släkt med t.ex regnbågshajar och eldstjärtar. Algätarna däremot (om det är den vanliga kinesiska) kan bli ca 25 cm, och blir griniga med åldern.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Kapten Zoom
            • January 2011
            • 814

            #6
            Jag tror att algätarna är av sort Otocinclus.

            Det som slog mig med gibbecps var att den verkligen höll glasrutorna rena.
            Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Ursprungligen postat av Kapten Zoom
              Jag tror att algätarna är av sort Otocinclus.

              Det som slog mig med gibbecps var att den verkligen höll glasrutorna rena.
              Ok, ja, då är de ju lite mindre, och snällare, än den kinesiska algätaren Som till skillnad från Otocinclus inte är en mal, och vad jag har förstått heller inte särskilt bra på att äta alger.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Uffelpuff
                • February 2010
                • 95

                #8


                ett försök att få dom på bild blev inte bättre... tar bild och under tiden den kör auto focus så ska nån jävla linslus in framför... eller så simmar de iväg rör sig så det blir alderles suddigt...

                är 2 stycken som äter på samma tablett som de mosat in i hörnet.

                Kommentar

                • Simon Wikström
                  • January 2011
                  • 223

                  #9
                  Svårt att se mönstret men jag tror det är Glyptoperichthys gibbiceps.
                  Mvh Simon
                  720 l med 2 st Hypostomus soniae.
                  105 l med VF Poecilia reticulata.

                  Kommentar

                  • Uffelpuff
                    • February 2010
                    • 95

                    #10
                    jo jag tror det med har en sånn i det andra akvariet dock är mönstret svårt att se pga att de är så mörka i färgen.

                    vill hällst inte göra mig av med dom då jag tycker de är fina inte än iaf de får nog växa till sig till 20-30cm innan jag donerar dom till nån med större akvarium. de är ca 7-10cm nu så kan iaf ha dom nått år till om de inte växer lika fort som mina fotbollar till slöjisar

                    Kommentar

                    • Kapten Zoom
                      • January 2011
                      • 814

                      #11
                      Hehe, min var 6 cm när vi fick den. På bara några månader växte den till 20 cm. Så förberedd dig på en snabbväxare!

                      Men de är fina om man har plats. Man bör ha något de kan gömma sig under, typ en större grotta eller liknande.
                      Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Hmm, svårt att se... Men färgerna ser en aning mysko ut, i alla fall den bakre vill jag ha till en Glyptoperichthys joselimaianus (L001), tycker den ser ut att vara ljusprickig på mörk botten, men som sagt, svårt att se.
                        Bifogade filer
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • freddi36
                          • December 2010
                          • 2882

                          #13
                          dom har ganska så kompakta huvuden, eller är det bara glaset som gör att det ser ut så?
                          gibbicepsmalar har väl bruna fläckar när de är små och får mer och mer svart-gråa med stigande ålder?
                          tycker det ser ut som gibbiceps men de har kompakta huvuden enligt mig, lite ihoptryckta framifrån.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...