Cory med räkor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nanoräkan
    • May 2011
    • 255

    Cory med räkor

    Tjena! Ny här

    Är inne på mitt tredje kar som är tänkt att inehålla Corydoras och crystal-räkor

    Jag undrar om ni har någon erfarenhet av att ha corysar med crystal red/black räkor?
    Funkar alla, funkar några elr är det helt galet?
    Sen så undrar jag om ni har något tips på en relativt tålig cory som inte blir så stor (Max ca 5 cm) och inte är för dyr
    Vill som sagt att så många som möjligt av räkynglen ska överleva
    Har letat runt här och sökt men inte hittat så mycket
    Alla svar uppskattas

    Mvh
  • robbanbobban
    • February 2011
    • 407

    #2
    Mina corysar går ihop med ett par cb räkor och det har gått bra , fast räkorna är inte så mycket ute mesta dels gömda i min javamossa ( kan bero på mina kakaduor som norpar lite räkor då och då) så det går alldeles utmärkt att ha räkor ihop med de

    Corydoras julii/ Corydoras trilineatus och corydoras panda blir inte mer än 5 cm om än det
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

    Kommentar

    • Nanoräkan
      • May 2011
      • 255

      #3
      Tack för svaret
      Jag har faktiskt kollat lite på julii, den verkar tålig inte jättesvår att få rom av och dessutom så är ju den snygg
      Någon mer som har erfarenhet av corysar med räkor? Blir räkorna väldigt skygga elr ser man dem en del iallafall?

      Kommentar

      • Nasso
        • November 2010
        • 719

        #4
        Jag har corydoras habrosus med körsbärsräkor. Går ypperligt. Habrosus är en riktigt söt liten rackare
        /Emil Andersson
        120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

        Kommentar

        • Nanoräkan
          • May 2011
          • 255

          #5
          Jo habrosus är riktigt snygg
          hur är det med den, har läst att den kan varalite känslig i vissa fall?
          i artbeskrivningen så står det ju att dem ska vara 10-15 st, skulle det funka med typ 6 elr?

          Kommentar

          • Nasso
            • November 2010
            • 719

            #6
            Dom är riktigt små... Blev överraskad när jag såg dem första gången. Mycket mindre än vanliga corys. 10 st borde inte vara problem att få plats med i ett nano-akvarium, hur stort är ditt?

            Mina var ganska känsliga ja. Jag har tyvärr bara en kvar. Jag köpte 5 st för att köra in akvariet. Tyvärr fick jag en leverans av räkor lite tidigare än jag räknat med och så stoppade jag ner lite kuhlii-ålar också (vilket jag inte borde gjort). Resultatet blev nitritspik. Inga kuhliis eller räkor strök med men 3 st habrosus gjorde det. Sen dog en till några veckor senare. Var efter ett vattenbyte. Jag tror att jag bytte för mycket vatten med för kallt vatten. Bytte nästan 50% och hade iskallt vatten. Blev för mycket för en av dem som blev väldigt blek och dog strax efteråt.
            Så nu simmar där bara en. Han har sällskap med ca 30-40 black mollys yngel, ca 10 st körsbärsräkor och 25-30 ancistrus yngel. Mycket liv i det akvariet Ska inskaffas fler habrosus så fort tillfälle ges.
            /Emil Andersson
            120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

            Kommentar

            • Nanoräkan
              • May 2011
              • 255

              #7
              Detta akvariumet är på 40 l (?) inte helt säker
              akvariumet är tänkt att inehålla bara räkor och någon cory-art
              är det svårt att få rom på habrosos?

              uppskattar svaren ni ger

              Kommentar

              • Nanoräkan
                • May 2011
                • 255

                #8
                ingen som har lite mer erfarenhet eller åsikter?

                Kommentar

                • solis
                  • July 2008
                  • 5064

                  #9
                  Jag har inte fått ägg av habrosus men han i åled sa att det skulle vara lätt.
                  Att ha räkor och corysar är inga problem ivarjefall pansarmalarna jagar inte räkorna.
                  Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                  1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                  100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                  56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                  Kommentar

                  • solis
                    • July 2008
                    • 5064

                    #10
                    Har för mig att det finns en sort som heter pygme corydora som inte blir så stor.
                    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                    Kommentar

                    • Nasso
                      • November 2010
                      • 719

                      #11
                      Det ska finnas två dvärg cory arter till. Den solis nämner och en till. De andra två är dock frisimmande, vad jag uppfattat det.
                      Habrosus håller sig på botten.
                      /Emil Andersson
                      120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                      Kommentar

                      • Nanoräkan
                        • May 2011
                        • 255

                        #12
                        Ok är det dom 3 som funkar elr? Det är en riktig djungel med alla arterna

                        Kommentar

                        • Nasso
                          • November 2010
                          • 719

                          #13
                          Om det är ett 40L kub-akvarium så är det ju inte så stor bottenyta. Tror absolut att det är bäst att satsa på någon av dvärg-varianterna.
                          Det är dessa tre som finns.
                          Hastatus - http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=832&SOK=1
                          Pygmaeus - http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=310&SOK=1
                          Habrosus - http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=305&SOK=1

                          Jag gillar habrosus
                          /Emil Andersson
                          120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                          Kommentar

                          • Nanoräkan
                            • May 2011
                            • 255

                            #14
                            Tror att det blir pygmaeus, tror den är lättast att få tag på i gbg

                            Kommentar

                            • robbanbobban
                              • February 2011
                              • 407

                              #15
                              Åh va trevligt du kommer nog bli toknöjd
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

                              Kommentar

                              Arbetssätt...