Få igång en ny mal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • irwin_fletch
    • April 2009
    • 544

    Få igång en ny mal

    Har en hel hög olika L-malar och dessa har klarat sig på egen hand efter ikoppning men min nya green phantom (L-200) verkar vara lite blyg på maten.

    Har han i ett växtkar med körsbärsräkor, fjärliciklider och tetror. Försöker mata på med algtabletter, gurka och vanlig mat för att han ska få i sig något men än har jag inte sett att han tar för sig.

    Någon som har något tips? Ni som fått malbebisar, vad matar ni med?
  • eliyao
    • April 2011
    • 558

    #2
    Jag har egentligen samma problem som dig. jag försöker mata med ärtor (skalade) eller tabletter men tycker nästan aldrig min mal fattar att han ska äta på dom så alla andra fiskar käkar upp det som va menat till malen! det jag gör är att mata med tablett eller ärtor på natten när dom andra sover (malar är ju mest aktiva på natten).

    Kommentar

    • J.Milton
      • January 2010
      • 674

      #3
      Är han frisk så får han i sig det han behöver , vet att det finns många som inte ens ger sina malar "egen" mat utan som käkar rester och allt möjligt och klara sig endå.
      Har övertagit en 20-25cm gibbis som aldrig fått egen mat utan är uppväxt på alger och matrester från dom andra fiskarna och han mår bra och är i gott hull och som sagt nästan 25cm. Så få inte panik om du inte ser att han äter, och mata nattetid när lampan är släckt.
      240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
      Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
      Blogg+Galleri

      Kommentar

      • irwin_fletch
        • April 2009
        • 544

        #4
        Jo jag ska nog lugna mig lite men min erfarenhet säger att man måste "få igång" nya malar som inte är så stora. Har vid ett tillfälle köpt en liten mal för dyra pengar som inte fick i sig det den behövde.....den tynade bort och dog. Mina andra L-malar äter mest rester och klarar sig bra så jag får hoppas att denna ser och lär..=)

        Kommentar

        Arbetssätt...