Tar Ancistrus-malar andra fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ingeborgsjon
    • July 2009
    • 10

    Tar Ancistrus-malar andra fiskar?

    Jag har några Ancistrus-malar som jag misstänker tar levande fiskar. Vissa morgnar, som idag, så saknas fenor på andra fiskar eller så kan man se smårester av en fisk. Kan malarna göra detta och vad kan det beror på? De övriga fiskarna är tetror, guppys och svärdbärare samt dagens offer: en pictusmal.
  • Simon Wikström
    • January 2011
    • 223

    #2
    Ursprungligen postat av ingeborgsjon
    Jag har några Ancistrus-malar som jag misstänker tar levande fiskar. Vissa morgnar, som idag, så saknas fenor på andra fiskar eller så kan man se smårester av en fisk. Kan malarna göra detta och vad kan det beror på? De övriga fiskarna är tetror, guppys och svärdbärare samt dagens offer: en pictusmal.
    Din Pictusmal har dött av sig självt och Ancistrusmalar, liksom dom flesta (om inte alla) andra malar brukar gnaga på fisklik.
    Mvh Simon
    720 l med 2 st Hypostomus soniae.
    105 l med VF Poecilia reticulata.

    Kommentar

    • Moving Waves
      • August 2010
      • 1403

      #3
      Precis, fiskarna dör nog av en annan anledning och malarna passar på att få sig ett skrovmål. Kan inte tänka mig annat.
      - - -
      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

      Kommentar

      • ingeborgsjon
        • July 2009
        • 10

        #4
        Ursprungligen postat av Simon Wikström
        Din Pictusmal har dött av sig självt och Ancistrusmalar, liksom dom flesta (om inte alla) andra malar brukar gnaga på fisklik.
        Mvh Simon
        Pictusmalen är inte död, han saknar bara ena bukfenan. Det är inte första gången som jag ser en fisk på morgonen som saknar en fena.

        Kommentar

        • solis
          • July 2008
          • 5064

          #5
          Svärdbärare kan vara väldigt elaka så håll koll på dom.
          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

          Kommentar

          • Simon Wikström
            • January 2011
            • 223

            #6
            Ursprungligen postat av ingeborgsjon
            Pictusmalen är inte död, han saknar bara ena bukfenan. Det är inte första gången som jag ser en fisk på morgonen som saknar en fena.
            Det kan vara en sjukdom i så fall.
            Mvh Simon
            720 l med 2 st Hypostomus soniae.
            105 l med VF Poecilia reticulata.

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              • January 2006
              • 1881

              #7
              Det räcker med att en fisk har svårt att röra sig för att en Ancistrus skall tugga på den. Vissa stillsamma malar kan bli dödade. Men en pictus? Låter som det finns något annat som angriper. En närbild på bukfenan?

              Kommentar

              • ingeborgsjon
                • July 2009
                • 10

                #8
                Ursprungligen postat av solis
                Svärdbärare kan vara väldigt elaka så håll koll på dom.
                Möjligt, de svärdbärare jag har är bara 2-3 cm långa, inte så troligt att de legat bakom detta.

                Ursprungligen postat av Simon Wikström
                Det kan vara en sjukdom i så fall.
                Mvh Simon
                Tror inte det, jag stoppade i pictusmalen på kvällen och på morgonen så saknade den en bukfena.

                Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                Det räcker med att en fisk har svårt att röra sig för att en Ancistrus skall tugga på den. Vissa stillsamma malar kan bli dödade. Men en pictus? Låter som det finns något annat som angriper. En närbild på bukfenan?
                Ancistrusmalarna är det största jag har i akvariet och jag kommit på en av dem med en levande fisk tidigare men den gången misstänkte jag att fisken var sjuk. Det blir tyvärr svårt att få någon närbild då pictusmalen ligger och trycker under en träbit.

                Kommentar

                • HenkeP
                  • January 2009
                  • 886

                  #9
                  Från det ena till det andra.. Pictusar är mer eller mindre stimfiskar, så att den ligger och gömmer sig är inte konstigt. Skaffa 4-5 st till så ska du få se på fisk som livar upp i karet. Inte stilla en sekund...

                  Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

                  Kommentar

                  • solis
                    • July 2008
                    • 5064

                    #10
                    Tyvärr stämmer det inte alltid att dom blir livligare när dom är fler, jag hade 2 och köpte 2 till för att få lite fart på dom men mina 4 ligger på sina platser hela tiden, ibland när det är mat så simmar dom runt lite har haft dom runt ett år eller mer.
                    Måndagsexemplar kanske.
                    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                    Kommentar

                    Arbetssätt...