Kombinera pansarmalar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • camilla-p-a
    • January 2011
    • 100

    Kombinera pansarmalar

    I alla akvarie affärer jag varit i så har de sagt att det spelar ingen roll att de är olika sorter, bara att det är minst 4, gärna 6, helst 10 pansarmalar. Jag har nu 2 panda, 2 albino och en corydoras sterbai. Blev jag lurad?! Jag ser en tendens till att panda leker mest med varandra, corydoras leker mest själv och albio med varandra ( fast mest är den ena stilla och den andra albino är full action ) 180l akvarie, vad kan jag göra för bästa lösningen isåfall?
  • camilla-p-a
    • January 2011
    • 100

    #2
    Ingen som vet?????

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      #3
      lämna tillbaka någon av sorterna så du bra har en sort kvar. köp sen fler av den. det skulle jag gjort, tror dom trivs bättre om det är samma art. tror jag.

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        Det händer att pansarmalar stimmar med andra, men det är inte ofta. Oftast så stimmar de med sina artfränder. Lämna tillbaks annars någon av de du har minst av och utöka med några fler av någon de andra du har.
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • ecco
          • November 2010
          • 500

          #5
          Ursprungligen postat av camilla-p-a
          Jag ser en tendens till att panda leker mest med varandra, corydoras leker mest själv och albio med varandra ( fast mest är den ena stilla och den andra albino är full action )
          Att dom mest är med sina egna artfränder ser jag i mitt 600L med. Har 3 metall, 2 fläckiga och 10 Albino som mest är i sina egna stim. Visst ser man dom åka tillsammans med men inte ofta. Att det sedan är massor av action på albino håller jag helt klart med om. Kallar dom för "mina spyflugor" då dom är i hela karet hela tiden och fort går de.

          Håller med dom andra att det bästa är att utöka med endast en av arterna och ta bort dom andra två.
          Sambons blogg om våra akvarium.
          http://mizan3.bloggsida.se/
          Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13123

            #6
            Ursprungligen postat av camilla-p-a
            I alla akvarie affärer jag varit i så har de sagt att det spelar ingen roll att de är olika sorter, bara att det är minst 4, gärna 6, helst 10 pansarmalar. Jag har nu 2 panda, 2 albino och en corydoras sterbai. Blev jag lurad?! Jag ser en tendens till att panda leker mest med varandra, corydoras leker mest själv och albio med varandra ( fast mest är den ena stilla och den andra albino är full action ) 180l akvarie, vad kan jag göra för bästa lösningen isåfall?
            Att blanda på det viset var ett okunnigt råd! Visst kan man ha fler arter tillsammans med de ska vara många av varje! Om det var mitt val skulle jag lämna tillbaks albino-malarna och skaffa ca 10 panda och 10 sterbai som jag tycker är mycket snyggare!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • camilla-p-a
              • January 2011
              • 100

              #7
              Jag älskar alla mina pansarmalar speciellt albinos och sterbai kan jag inte utöka så att de alla har 4 i sin flock, jag har ju ett 180 akvarium? Varje gång jag ska lämna tillbaka någon fisk får jag inget för det!!!

              Kommentar

              • lofstrog
                • November 2009
                • 989

                #8
                Ursprungligen postat av camilla-p-a
                Jag älskar alla mina pansarmalar speciellt albinos och sterbai kan jag inte utöka så att de alla har 4 i sin flock, jag har ju ett 180 akvarium? Varje gång jag ska lämna tillbaka någon fisk får jag inget för det!!!
                Utöka du om du vill behålla alla sorterna.
                Själv har jag ca 30 stycken i mitt 270L av tre olika sorter funkar fint.
                Tycker dock att de oftast är blandade och att de alltså inte alls håller sig till sin egen sort. Kanske beror det på hur många man har?

                //Roger
                Discus for life

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13123

                  #9
                  Jag har 2 arter tillsammans och de håller sig alltid grupperade tom. den som blev av med sina ögon pga en elak Makropod för 6 år sen känner igen sin artfrände!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • camilla-p-a
                    • January 2011
                    • 100

                    #10
                    Tänkte att annars kanske jag kan lägga över panda malarna i 60l akvariet tillsammans m. hummle fiskar, kamphane och sorgetetror?!

                    Kommentar

                    • camilla-p-a
                      • January 2011
                      • 100

                      #11
                      Köpte tre albion igår... än så länge ingen grupering!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...