Tips för Sterbai lek. Vad sysslar dessa med?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bass
    • October 2010
    • 379

    Tips för Sterbai lek. Vad sysslar dessa med?

    Hej allihopa =)
    Tänkte försöka få mina Sterbai till att leka.
    Har ingen som helst aning om hur deras lekbeteende är.. idag har de hållt på så här hela dagen i alla fall.

    Passa på och titta på världens tjockaste Sterbai =P

    Alla tips för att lyckas få dom till lek är välkommna!!
    Just nu går de i 27C. Matar med frysta mygg, svarta och röda och mysis. Ska in och handla lite mat till dom imorgon. Tips?
  • guineapig
    • April 2003
    • 157

    #2
    Skruva ner doppvärmaren till 22 och gör ett rejält vattenbyte med lite kallare vatten är det som all säger om man läser på nätet, triggar troligen igång dem

    Kommentar

    • Mumin
      • October 2007
      • 3837

      #3
      Det kan vara lek pågång, men det kan också vara för varmt. Gör som guineapig säger så kan det hända nåt.
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

      Kommentar

      • Bass
        • October 2010
        • 379

        #4
        Hej!
        De har gått i mitt duskuskar i 29C och mått toppen. Nu är det 27c. Gjorde ett kallt vattenbyte igår kväll. Få se nu då

        Kommentar

        • Bass
          • October 2010
          • 379

          #5
          Just nu hittade jag mitt första ägg i ett blad =) Får se om det är kvar imorgon. Men jäklar va kul! Blev förvånad över hur stora äggen är från dessa fiskar =O

          Kommentar

          • guineapig
            • April 2003
            • 157

            #6
            Jo rejält stora faktiskt, jag fick ägg från mina Duplicareus igår för första gången, ca 2mm stora troligen. Får se om det blir något av dem , är osäker på könen och kunde aldrig se när de la äggen, de gjorde det på natten. Har lagt dem i en kasse i samma kar så får man se hur det går.

            Kommentar

            • Bass
              • October 2010
              • 379

              #7
              Hmm.. jag har inte möjlighet att flytta på äggen, och de är för få tycker jag för att det ska vara värt att ha tillbaka de vuxna till diskuskaret.
              Vad är det för kasse du använder??

              Kommentar

              • guineapig
                • April 2003
                • 157

                #8
                En enkel yngelkasse i plast med nätsidor, sätt den så att pumputblåset hamnar rakt på den så det blir rejäl cirkulation.

                Kommentar

                • Bass
                  • October 2010
                  • 379

                  #9
                  Nu leker mina fiskar som tusan. Får ca 20 ägg om dagen verkar det som. Men idag såg jag hur en hona gick och mumsade i sig ett 20 tal ägg så dom lägger kanske mer ändå.
                  Tvivlar dock på att mina ägg blir befruktade?? Ser sällan hanar som är med i leken utan mest mina honor som kråmar sig mot frontglaset.

                  Köpde nytt kar för äggen och kör in vatten från en extra pump och så har jag silikonat fast nät så yngel inte ska kunna ta sig ut oooooom dom skulle kläckas =)
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • lillfrasse
                    • February 2002
                    • 2228

                    #10
                    Det är en fördel med riktigt bra fart på vattnet om man flyttar äggen. En pet flaska med syresten i funkar också bra. Hoppas de nu är befruktade det ser du om ett tag desto mer det utvecklas om inte blir det mjölkvitt.
                    Simma lungt..
                    Lillfrasse..

                    Kommentar

                    • solis
                      • July 2008
                      • 5064

                      #11
                      Vad kul att du fått ägg igen och roligt att du gjorde en yngelkasse som min.
                      Nu får vi verkligen hoppas på att dom är befruktade, honan kan ha tagit mjölke av någon hane och då behöver hon inte hanen när hon lägger äggen.
                      Updatera gärna äggen varje dag så man får se om det blir något.
                      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                      Kommentar

                      • Bass
                        • October 2010
                        • 379

                        #12
                        hej Solis! Yes, tack för inspirationen =D
                        Kör på och uppdaterar här då varje dag med en bild ^^
                        Hoppas hoppas!

                        Kommentar

                        • solis
                          • July 2008
                          • 5064

                          #13
                          Gör det.
                          Jag fick ett jättebra tips av någon här på zoopet(undrar om det inte va mumin) att man kunnde ha i javamossa för där är tillräkligt med kryp för att dom ska klara sig den första tiden, jag provade detta själv och det funkade alldeles utmärkt.
                          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                          Kommentar

                          • Mumin
                            • October 2007
                            • 3837

                            #14
                            Jo, det är mitt tips och kul att höra att det funkade för dig med!
                            För mycket är inte nog!
                            Jag VILL ha en Elefantofon!!

                            Kommentar

                            • solis
                              • July 2008
                              • 5064

                              #15
                              Då var jag inte alldeles ute och cyklade jättebra tips var det, det underlättar betydligt.
                              Fördelen med detta är att det blir inte smutsigt i ynglekassen, det är ju så nedrans svårt att städa när dom är några dagar gamla jag suger ut yngel hela tiden och så får man stå och fiska med sked sen
                              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                              Kommentar

                              Arbetssätt...