Otocinclus frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • frida.L
    • December 2010
    • 164

    Otocinclus frågor

    Hej

    Är lite sugen på att skaffa Otocinclus men har lite frågor först som jag hoppas någon kan svara på.

    Har förstått att de kan vara lite svåra men att det inte ska vara några problem om man ser till att de har att äta (alger, gurka, ärtor osv...) Stämmer det att de är tåliga så länge de har nog med mat? Eller är de även känsliga för vattenkvalitet osv? (har haft karet igång i snart 1½ år)

    Om man kollar här på zoopet så står det att de passar i 45cm/35L kar men också att de trivs i stim. Har ett 120L kar där det idag bor 2 pansarmalar (en panda och en leopard) 1 ancistrus, 2 botior och 7 stycken glödbandstetror, hur många Otocinclus tror ni att det skulle finnas plats för?

    Är de svåra att få tag på? Såg den här här på zoopet http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=978&SOK=1 och är helt såld!
  • eliyao
    • April 2011
    • 558

    #2
    Hej,

    när jag hade Otocinclus så insåg jag att det va bäst att mata dom på natten (med ärtor och gurka) då dom andra invånarna annars åt upp allt. Dom gillar också att det stömmar hårt. jag hade 4 st i 220liter men alla dog efter nått år, hade lite obalans då på den tiden i karet!

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Ursprungligen postat av frida.L
      Har förstått att de kan vara lite svåra men att det inte ska vara några problem om man ser till att de har att äta (alger, gurka, ärtor osv...) Stämmer det att de är tåliga så länge de har nog med mat? Eller är de även känsliga för vattenkvalitet osv? (har haft karet igång i snart 1½ år)
      När man köper dem är de ofta i dåligt skick, så det kan dö några i början hur man än gör, men får du dem att överleva första månaden och ser till att de får mat är de hårdföra fiskar. De är inte kinkiga med vattnet, men om de blir sjuka är de (som många malar) känsliga mot vissa mediciner.
      Har ett 120L kar där det idag bor 2 pansarmalar (en panda och en leopard) 1 ancistrus, 2 botior och 7 stycken glödbandstetror, hur många Otocinclus tror ni att det skulle finnas plats för?
      I stort sett så många som du vill ha. Mitt tips är att du inte köper färre än fem. En annan sak är att du får se upp så inte botiorna och ancistrusen stjäl fodret från ottona.

      Är de svåra att få tag på? Såg den här här på zoopet http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=978&SOK=1 och är helt såld!
      Jag är inte guldmedlem så jag kan inte se vilken otto du länkar till, men macrospilus/hoppei och vittatus är vanliga (och billiga), medan cocama är ovanlig (och rätt dyr), och resterande arter sällsynta och sporadiska i handeln.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      Arbetssätt...