Pictus Mal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aerdest
    • March 2011
    • 8

    Pictus Mal

    Hej Zoopet vänner!

    Jag skaffade en pictus mal igår men det är en sak jag är lite orolig för.
    När jag släpte ner den i akvariet jagade min Eldstjärt in den i en grotta. Där har den spenderat senaste dygnet. Att den gömmer sig är i sig inget konstigt, har läst att den är en natt-aktiv mal och gillar gömställen. Vad som bekymmrar mig är att han har fått en rejäl mage, men jag är ganska säker på att han inte ätit något. I alla fall inte speciellt mycket.

    Vi i familjen har i aktagit honom smaka på botten stenarna, det är svårt att se im han bara letar efter mat eler om han verkligen sväljer dem. Stenarna som utgör botten är ca 2mm-5mm...

    Jag frågar detta till er som har större erfarenhet. Kan Malar äta småsten eller har buken svullnat upp p.g.a. stress kanske? Om det är sten, vad ska jag ta mig till då?
  • J.Milton
    • January 2010
    • 674

    #2
    Har du andra malar som du matar med algtabletter?
    Haft pictus förr, och när jag matade mina andra malar med tabletter så svalde pictusen dom hela, med en stor mage som följd.
    Såg dock aldrig att den åt bottenmaterial.
    Då den åt upp all mat till mina andra malar fick jag adoptera bort den till slut.
    Trevlig och livlig fisk annars, min var väldigt aktiv, även dagtid.
    240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
    Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
    Blogg+Galleri

    Kommentar

    • Aerdest
      • March 2011
      • 8

      #3
      Pictus

      Hej igen.
      Tänkte bara meddela att min Pictus verkar må bra. Efter jag släckt lampan kom han ut och simmar nu runt runt i akvariet. Tror inte att det är stenar i magen, han verkar alldeles för pigg för det.

      En fråga till. Är sugen på att skaffa räkor, men de blir väl snabbt Mal mat kan jag tänka?

      Kommentar

      • J.Milton
        • January 2010
        • 674

        #4
        Skulle tro att dom blir mat rätt så fort.

        PS , Bli inte förvånad om den blir väldigt överaktiv senare sen, simmar fram och tillbaks som en galning, är helt normalt beteende för dom.
        Pictus malar trivs även bäst i en liten grupp och inte ensamma.
        Senast redigerad av J.Milton; 01 April 2011, 16:30.
        240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
        Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
        Blogg+Galleri

        Kommentar

        Arbetssätt...