Corydoras panda fundering!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sittrica
    • March 2011
    • 17

    Corydoras panda fundering!

    Hej på er!

    Jag har precis upptäckt denna fina lilla varelse, Corydoras panda!

    Nu är det så att jag har svart, rundat grus (ca 4-5 mm i diameter) i mitt 100 liters akvarium där jag tänkte ha dem i så fall.

    Tror ni att det skulle fungera?
    Eller borde jag strunta i att skaffa dem?

    Tacksam för svar!
  • guineapig
    • April 2003
    • 157

    #2
    Rundat grus går bra, bara det inte har "vassa" kanter. Men om du har några öppna ytor i akvariet så kan du ta bort gruset där och ersätta det med mer finkorning sand , typ Råda 0,33, Corydoras går gärna och letar mat i sanden och silar den genom munnen. Akvariet kommer troligen se mera "naturligt" ut också med en mix av bottenmaterial. Tänk på att köpa en grupp, då de inte trivs ensamma, 6-8st åtminstone

    Kommentar

    • Sittrica
      • March 2011
      • 17

      #3
      Tack för ditt svar!

      Tänkte ha minst 6 st.
      Och tack för tipset på sand som är bra också!

      Kommentar

      • guineapig
        • April 2003
        • 157

        #4
        Jag har själv precis köpt en grupp Corydoras Duplicareus som jag hoppas kommer trivas bra.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Pandan är nog en av mina favoritpansarmalar, har 12 stycken Minns inte vad sanden kallas, men den är ljus, och mycket fin, så de kan sila den lätt.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Mumin
            • October 2007
            • 3837

            #6
            Tycker inte Rådasand är optimalt till pansarmalar, den är oftast kantig och skarp. Pröva sanden du vill köpa genom att gnugga några korn mot tumnageln. Blir det vita repor så är den för skarp för pansarmalar.
            För mycket är inte nog!
            Jag VILL ha en Elefantofon!!

            Kommentar

            • guineapig
              • April 2003
              • 157

              #7
              "Tycker inte Rådasand är optimalt till pansarmalar"

              Tänker du inte på den lite grövre Råda sanden då? 0.33 är nästan som sandstrands nivå, väldigt små korn. Jag har Råda 1-2mm i andra kar och den ser lite "fyrkantig" och kantig ut.

              Kommentar

              • Sittrica
                • March 2011
                • 17

                #8
                Tack för era svar!

                Jag blandade Råda 0,33 med "Chinchilla"-sand, då jag tycker att "chinchilla"-sanden är ännu mer fin än Råda 0,33 som man ser är korn.
                Det funkade sådär, blev lite väl "dimmigt" i vattnet, men hoppas att det lägger sig så småningom! =)

                Har nu skaffat mig 6 st pandor, varav en var en så kallad "long fin" i butiken, nån som sett eller hört talas om den varianten innan?

                Kommentar

                • guineapig
                  • April 2003
                  • 157

                  #9
                  Sköljde du sanden först? kan tänka mig att chinchillasanden innehåller mycket små sandpartiklar, men det kommer lägga sig alternativr fastna i filtret efter någon vecka så ingen fara. Tog du bort all den svarta ? foto foto foto

                  Long fin är en odlingsform på Panda så den finns inte naturligt men jag letade upp lite bilder på dem och de ser jättefina ut, hoppas det går bra dina Pandor.

                  Kommentar

                  • Sittrica
                    • March 2011
                    • 17

                    #10
                    Jag är kanske lite snabb, men jag spontaninhandlade ett 54 liters på Grizzly Zoo i Uppsala förra helgen som jag har pandorna i. Tog vatten från de andra akvarierna och hade i lite "safestart" så fick de stå så i några dagar tills det värsta hade lagt sig.

                    Jag sköljde inte sanden först, så det tog ju säkert flera dagar extra innan "sandstormen" la sig bara därför!
                    Jag jag har en väldigt stor red root i akvariet, som jag tyvärr inte hade en tillräckligt stor kastrull för att koka innan, så jag har tyvärr väldigt gult vatten i akvariet just nu... Hoppas på att det blir bättre efter några vattenbyten så småningom! Så tyvärr ingen bild just nu med "gul-ful" vatten! :P
                    Pandorna hade "sjösten" i butiken, så dom verkar väldigt nöjda med min sandblandning i alla fall! =)

                    Kommentar

                    • guineapig
                      • April 2003
                      • 157

                      #11
                      Själv har jag lagt i extra rötter och blad just för att få gul/brunt "Rio Negro" vatten till mina Duplicareus, smaken är som baken och jag har en lågenergilampa som belysning som också ger lite mera gult ljus. Om roten är "ny" så får du nog leva med att vattnet är gult ganska länge , särskilt i ett så pass litet akvarium.

                      Kommentar

                      • 022helpek
                        • November 2010
                        • 626

                        #12
                        Ursprungligen postat av guineapig
                        "Tycker inte Rådasand är optimalt till pansarmalar"

                        Tänker du inte på den lite grövre Råda sanden då? 0.33 är nästan som sandstrands nivå, väldigt små korn. Jag har Råda 1-2mm i andra kar och den ser lite "fyrkantig" och kantig ut.
                        Jag kör med råda och alla mina malar - runt 20 st har skäggtömmarna kvar och går och bökar,
                        Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                        Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                        Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                        Kommentar

                        • 022helpek
                          • November 2010
                          • 626

                          #13
                          Ursprungligen postat av Sittrica
                          Tack för era svar!

                          Jag blandade Råda 0,33 med "Chinchilla"-sand, då jag tycker att "chinchilla"-sanden är ännu mer fin än Råda 0,33 som man ser är korn.
                          Det funkade sådär, blev lite väl "dimmigt" i vattnet, men hoppas att det lägger sig så småningom! =)

                          Har nu skaffat mig 6 st pandor, varav en var en så kallad "long fin" i butiken, nån som sett eller hört talas om den varianten innan?
                          Om sanden är för lätt så ser alltid lite dimmigt ut när malarna far fram om du inte har ganska mycket växter som bildar bra rotsystem som binder sanden. Men då minskar bökutan för dem - själv har jag periodvis ett ganska tätt bevuxet akvarium och det verkar inte bekymra malarna ett dugg
                          Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                          Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                          Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                          Kommentar

                          • 022helpek
                            • November 2010
                            • 626

                            #14
                            Ursprungligen postat av Sittrica
                            Jag är kanske lite snabb, men jag spontaninhandlade ett 54 liters på Grizzly Zoo i Uppsala förra helgen som jag har pandorna i. Tog vatten från de andra akvarierna och hade i lite "safestart" så fick de stå så i några dagar tills det värsta hade lagt sig.

                            Jag sköljde inte sanden först, så det tog ju säkert flera dagar extra innan "sandstormen" la sig bara därför!
                            Jag jag har en väldigt stor red root i akvariet, som jag tyvärr inte hade en tillräckligt stor kastrull för att koka innan, så jag har tyvärr väldigt gult vatten i akvariet just nu... Hoppas på att det blir bättre efter några vattenbyten så småningom! Så tyvärr ingen bild just nu med "gul-ful" vatten! :P
                            Pandorna hade "sjösten" i butiken, så dom verkar väldigt nöjda med min sandblandning i alla fall! =)
                            54 liter till 6 pandor känns som ganska litet - jag skulle vilja ha hundra liter minst och stor bottenyta för 6 pandor
                            Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                            Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                            Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                            Kommentar

                            • guineapig
                              • April 2003
                              • 157

                              #15
                              Ett så stort akvarium som möjligt är väl kanske oftast att föredra men platsbrist och även ekonomi blir oftast det som begränsar . 54liter är ok till så pass små Corydoras men det kommer ställa lite högre krav på att man har kontroll på vattenvärdena, kanske se till att byta vatten lite oftare. Jag har ganska små akvarier själv men de har relativt stora filter på ca 1,5 liter volym. De små innerfiltren som brukar följa med 54literspaketen är i klenaste laget.

                              Problemet med skäggtömmar som försvinner menar många "experter" beror mera på dålig vattenkvalitet som leder till bakterieinfektioner, än "vasst" grus. Det är många som skriver på nätet om just detta, men om man kan välja så självklart är nog ett mindre, lite rundare grus/sand skönare att sila genom mun/gälar än ett vasst. Mina Corydoras går fram som rena damsugare, det bara sprutar sand genom gälarna när de letar runt på botten.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...