Corydoras habrosus beteende

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nasso
    • November 2010
    • 719

    Corydoras habrosus beteende

    Jag är på jakt efter pnasarmal till mitt 54 L akvarium. Kommer bara att gå pansarmal och räkor i det.

    Arten jag tittat på är Corydoras Habrosus. Jag är dock lite osäker över dess beteende.
    Vanliga pansarmalar far ju runt på botten och bökar runt som mini-grisar. De andra dvärg-pansarmalarna är dock frisimmande, om jag förstått det hela rätt (pygme och hastus).

    Har någon här erfarenhet av habrosus? håller de sig på botten och bökar runt en massa i bottenmaterialet?
    /Emil Andersson
    120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor
  • Nasso
    • November 2010
    • 719

    #2
    hittade det här:
    fish,aquariums,aquaria,fish,freshwater,fresh water,salt water,reef,salt,species,Cichlid,tank,aquaria,fish tank,piranha,freshwater,marine,cichlids,plants,aqua, goldfish,ponds,koi,aquarium,aquarium,aquaria,fish,freshwater,saltwater,marine,coral,reef,fishes,fish,salt water,coral,reef,Reef,ocean,water, shark,serrasalmus,moray,angelfish, tetra,anemone,filtration,ick,ich,oscar,plants,aquatic plants,reef,marine,salt water,freshwater, brackish, native fishes,fishing,piranha, mollusk,underwater photos,mbuna,freshwater,mud skipper,tetra,gourami,eel,moray,Moray Eel,canopy,aquariums,aquariums,aquariums,reef

    A delightful schooling fish that is much more active than a typical cory. While spending much time on the bottom, this cory often explores surfaces within all levels, foraging for food even in the upper strata along leaves and decorations
    Svarar ganska bra på min fråga. om någon här har erfarenhet av arten hade det dock varit trevligt med fler beskrivningar
    /Emil Andersson
    120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Det är en ovanlig fisk, det är inte säkert det är så många som haft den. Jag har aldrig haft några, t.ex..

      Däremot har jag haft C. pygmaeus (som mest håller till bland växter) och har just nu C. hastatus (som tillbringar mesta tiden med att nosa på bottnen). Jag tror inte habrosus blir några problem för dig, det här är så små fiskar att de inte klarar att röra om i bottnen alls, ens om de skulle försöka.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • solis
        • July 2008
        • 5064

        #4
        Jag har habrosus men jag har inte tänkt på hur dom beter sig faktiskt, dom håller mycket till i djunglen, men söta är dom.
        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

        Kommentar

        • Bangen
          • August 2009
          • 31

          #5
          Har 10 st i mitt kar och måste säga att de är en av de roligare bottenfiskar jag har haft. Mycket dagaktiva, rör sig i hela akvariet, mycket mer frisimmande än några andra Corydoras som jag har haft. De bökar runt lite i sanden men eftersom de är så små så syns det enbart när karet är mörkt, då det ser ut som någon har plöjt sandbotten. Mycket roliga fiskar som jag rekommenderar starkt.

          Kommentar

          • Nasso
            • November 2010
            • 719

            #6
            Roligt med mer information! Hoppades att de skulle böka lika mycket som vanliga corydoras men men. Kommer bara att ha habrosus i ett akvarium (och räkor) så det är ett plus att de är lite mer frisimmande än vanliga corys.

            Ska bli mycket roligt det här. Blir nog ett inköp om ca 2 veckor. Kommer sikta på en grupp om ca 20 individer.

            Hittade en läcker film;
            corydoras habrosus in a school. December 24, 2010
            Senast redigerad av Nasso; 20 March 2011, 21:35.
            /Emil Andersson
            120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

            Kommentar

            • Salamader
              • August 2010
              • 99

              #7
              Mina ligger mest på botten men tar ibland en runda fast då oftast upp till ytan och tillbaka som även pygmen gör. Detta lär ju dock bero på vilken miljö den befinner sig i. Ett kar med bara dessa kan man tänka sig ett annat beteende och mer frisim.

              Kommentar

              Arbetssätt...