Bra start med Corydoras Trilineatus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lukasl
    • March 2009
    • 28

    Bra start med Corydoras Trilineatus

    Köpte 6 Corydoras trilineatus igår som fick flytta in i ett eget nyuppsatt 112 liters. Går ett play yngel i karet också men det ska väl inte störa. Imorse hittade jag ett romkorn på framrutan och nu när jag tittade lite mer noga ser jag några till på växterna. Totalt har jag hittat fyra romkorn. Vill väldigt gärna få fram yngel, vilken är den bästa taktiken tror ni? Försöka plocka romkorn eller flytta de vuxna? Eller kan jag låta allt vara? Är de hårda på rom o yngel? Jag trodde faktiskt att de var lite för små men det verkar ju vara lekmogna individer. Om de leker direkt så brukar de väl fortsätta eller kan det vara flytten som stimulerade?
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Det var antagligen flytten som stimulerade leken. du kan ta bort äggen med ett vasst rakblad och lägga i en bytta på 2 liter cirka. Låt den flyta i akvariet och ha gärna i en syresten som sätter lite fart på vattnet. Gör vattenbyten i byttan med akvarievattnet minst en, hellst två gånger per dag.
    När åggen kläckts väntar du med att mata tills de förbrukat gulesäcken och blivit frisimmande. Jag matar mina coryyngel genom att helt enkelt ha i en tuss javamossa eller andmat i burken. Gott om mikroskopiska urdjur och annat som de lever på.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • Denke
      • March 2011
      • 6

      #3
      Dum fråga, men är anledningen till att man flyttar äggen att de andra firrarna inte ska käka upp äggen? När kan man sedan flytta in dem i det stora akvariet igen?

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #4
        När ynglen är så stora att de klarar sig själva, kan simma upp till ytan och ta luft, orkar hitta met och klarar den mant man serverar de andra fiskarna.
        Både föräldrarna och andra fiskar tycker att rom är gott.
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • solis
          • July 2008
          • 5064

          #5
          Ursprungligen postat av Mumin
          Det var antagligen flytten som stimulerade leken. du kan ta bort äggen med ett vasst rakblad och lägga i en bytta på 2 liter cirka. Låt den flyta i akvariet och ha gärna i en syresten som sätter lite fart på vattnet. Gör vattenbyten i byttan med akvarievattnet minst en, hellst två gånger per dag.
          När åggen kläckts väntar du med att mata tills de förbrukat gulesäcken och blivit frisimmande. Jag matar mina coryyngel genom att helt enkelt ha i en tuss javamossa eller andmat i burken. Gott om mikroskopiska urdjur och annat som de lever på.
          Det med javamossa visst jag inte om det lät ju enkelt, hur länge klara dom sig på bara dom djuren innan du ger annan mat?
          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

          Kommentar

          • Mumin
            • October 2007
            • 3837

            #6
            Faktiskt flera veckor!
            För mycket är inte nog!
            Jag VILL ha en Elefantofon!!

            Kommentar

            • Denke
              • March 2011
              • 6

              #7
              Hur lång tid tar det innan äggen kläcks?

              Kommentar

              • solis
                • July 2008
                • 5064

                #8
                Det beror på villken sorts cory du har.
                Tänkte testa detta med javamossa jag fick en massa ägg idag.
                Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                Kommentar

                • Denke
                  • March 2011
                  • 6

                  #9
                  Solis: Corydoras robinae - Flaggstjärtspansarmal.

                  Kommentar

                  • solis
                    • July 2008
                    • 5064

                    #10
                    Tyvärr har jag inte erfarenhet av den sorten men det jag märkt är att ju större ägg sorten lägger ju längre tid tar det för kläckning, metallerna t.ex tar mellan 2-4 dagar här oftast 2 dagar medans pandan har större ägg och där tar det ca 3-5 dagar oftast 4 dagar här.
                    Men ju större äggen är ju större och mer välutvecklade är ju ynglen.
                    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                    Kommentar

                    Arbetssätt...