Ansistrus i kar med sand??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maria.carm@comhem.se
    • January 2011
    • 5

    Ansistrus i kar med sand??

    Ska göra om mitt 110l kar snart och hade tänkt mig ha i finare bottenmaterial. Dock har jag läst och fått höra från min zooaffär att algätare inte funkar med för fin sand då de får i sig små mängder när de äter från botten och tillslut dör av förstoppning (låter logiskt för mig med).

    Jag gissar att typ blästersand inte funkar men frågan är, skulle det kunna fungera med sand som är tex 2-3mm? Eller måste det vara ännu grövre? Ska ha multisar och nåt mer i karet och de vill ju gärna ha finare bottenmaterial men tänkte ev någon sorts kompromiss där.
    Just nu är det engelsk sjösten av växlande storlek från kanske 1-8mm i karet.
    Tacksam för råd och erfarenheter då jag inte blir klok på detta :-/
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jag har Engelsk sjösand 2-3 mm i mina kar utan problem. Märkte heller inte av något förstoppningsproblem på malarna, när jag provade blästersand för ett par år sedan i ett av karen.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      det ska inte vara några problem. har blästersand men inte märkt några problem med mina malar alls.

      Kommentar

      • O-Jonsson
        • October 2010
        • 262

        #4
        Samma här! Inga problem med blästersand

        Kommentar

        • chricka
          • February 2009
          • 198

          #5
          samma här med inga problem.

          Kommentar

          • lofstrog
            • November 2009
            • 989

            #6
            Har också blästersand. Funkar utan problem. Ansistrusarna förökar sig och mår bra.
            Antar att de har vett att spotta ut sanden när de får för mycket i munnen

            //Roger
            Discus for life

            Kommentar

            • maria.carm@comhem.se
              • January 2011
              • 5

              #7
              Okej, tack för svaren. Konstigt att min zoohandel sa så, hon hade lärt sig det på en kurs. Nå, jag får väll testa.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Det kan säkert hända, men inget som är så vanligt att man måste undvika malar om man har finkornig sand...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                Arbetssätt...