20 cm mal som inte behöver starkt strömmande vatten, finns det?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ilzetas
    • January 2011
    • 278

    20 cm mal som inte behöver starkt strömmande vatten, finns det?

    Äventyren med mitt 300 L akvarium går vidare.

    Jag och dottern har ett problem, dock: hennes stora önskedröm är en större mal. Min dröm är guramis och på sikt ett renodlat Asien. Jag kan dock bortse från malens ursprung om vi hittar en (vad gör man inte för sina barn?)

    Eftersom I'm the boss (he he) så är där självklart några guramis i karet redan. Samt ett stim gamla glödbandstetror, en kinesisk guldalgätare och en ancistrus (inte Asien redan där...).

    Problemet är alltså att jag inte har starkt strömmande vatten pga min guramiinriktning. Vi har sökt, läst och grubblat, men tycks inte hitta en större mal (15-20 cm) som trivs i lugnare vatten.

    Hoppas med detta inlägg få fler förslag, hjälp oss!

    P.S. Blir ibland mörkrädd av zoobutikernas rekommendationer. Man måste verkligen, verkligen läsa på själv innan man slår till. Gibbiceps (blir 60 cm) och öronål (blir 70 cm) var senaste rekommendationen... Men vi läser på och väljer själva så det gör inget
    300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem
  • MrH
    • October 2010
    • 2825

    #2
    ja ibland lyckas affärerna verkligen med sina rekomenationer.
    kör själv asien tema i mitt kar och ska ha guramis jag med.
    en mal jag fundera på är hara hara, som ja förstår så kräver den inge strömt vatten men väl filtrerat och syrerikt.


    kanske kan vara något? dock blir den ju inte så stor som du vill, men ändock.

    lycka till.

    /H
    MrH ---> 175L SA kub

    Kommentar

    • casperigranarp
      • January 2010
      • 148

      #3
      när jag var på djur magazinet så såg jag en typ 10-15 cm mal i ett akvarium som inte var mycket längre än 40-50 cm långt

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av casperigranarp
        när jag var på djur magazinet så såg jag en typ 10-15 cm mal i ett akvarium som inte var mycket längre än 40-50 cm långt
        Att ge urusla råd i affären är oförsvarbart men kan inte se något fel i att hålla fiskar i ett litet akvarium i affären. det handlar ju om ett "korttidsboende" och om bara vattenkvalitén upprätthålls så är det inga som helst problem.

        Vanlig Ancistrus klarar sig bra även i ett akvarium som inte är så strömt - dock är den ju inte "asiatisk" om det är ett krav
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • ilzetas
          • January 2011
          • 278

          #5
          MrH: Ja, Hara hara är verkligen skitläcker, MEN det går tretton på dussinet av malar i den storleken tyvärr. Hon har pratat om en större mal i flera år och trodde det skulle bli av nu när jag köpte ett tillräckligt stort akvarium, men icke... Hon "hatar" mina guramis för att dom ska ha lugnare vatten.
          Tack för tipset och det blir kul att höra om ditt asienkar framöver då

          Mvh, Carina
          300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

          Kommentar

          • ilzetas
            • January 2011
            • 278

            #6
            Kjell: Vi har en vanlig ancistrushona redan. Men hon blir ju inte så stor som dottern drömmer om. Vi är mycket förtjusta i denna lilla mal, hon är så vacker och hon verkar tack och lov trivas med stor omsättning på vattnet, men utan strömmande vatten.

            Och kan bara hålla med, i butiker kan det mesta få plats i ett litet akvarium eftersom dom inte ska bo där länge.
            Mvh, Carina
            300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

            Kommentar

            • MrH
              • October 2010
              • 2825

              #7
              Ursprungligen postat av ilzetas
              MrH: Ja, Hara hara är verkligen skitläcker, MEN det går tretton på dussinet av malar i den storleken tyvärr. Hon har pratat om en större mal i flera år och trodde det skulle bli av nu när jag köpte ett tillräckligt stort akvarium, men icke... Hon "hatar" mina guramis för att dom ska ha lugnare vatten.
              Tack för tipset och det blir kul att höra om ditt asienkar framöver då

              Mvh, Carina
              kan läsa om det här http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=144777

              lycka till med ditt också =)

              /H
              MrH ---> 175L SA kub

              Kommentar

              • billy.g
                • February 2011
                • 45

                #8
                Segelfenspleco funkar utmärkt med guramis har själv 12st guramisar av 3 olika arter tillsammans med 2 st segelfenor
                www.Rovfisk.se

                Kommentar

                Arbetssätt...