Mindre akvarium med corydoras

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nasso
    • November 2010
    • 719

    Mindre akvarium med corydoras

    Jag har ett sällskapsakvarium med e del olika fiskar, på 180 liter. I det har jag bland annat 9 st corydoras sterbai. Mycket roliga små fiskar.

    Jag har fått lite mersmak av corydoras. Är sugen på att skaffa ett akvarium på ~50-60 liter och inreda bara för ett stim pansarmalar. Vill ha så många som möjligt av en sort, eventuellt två sorter, beror lite på hur många man kan ha i ett akvarium av den storleken. Vad tror ni? Inte planerat att ha något annat i det, förrutom kanske någon enstaka algätare, tex otocinclus.

    Har ni några tips på inredning och utrustning? Har tänkt mig sand så att de kan böka runt riktigt. Sen funderar jag på lite växter/mossa som sitter fast på antingen stenar eller rötter.
    Ska det vara strömt i vattnet? Något annat man ska tänka på för att göra det så bra som möjligt för dem?
    Någon som har några tips på arter? Jag har läst att beteendet ska vara ganska likt, arter emellan, stämmer detta?
    /Emil Andersson
    120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor
  • Nasso
    • November 2010
    • 719

    #2
    Jag hittade det här akvariet:
    GLA is a leading planted aquarium brand specializing in aquarium CO2 systems, aquarium plant fertilizer and live freshwater plants. Start your planted tank with our made in USA and lifetime warranty bespoke collections.


    Någon som har några tips på liknande akvarium man kan få tag i i sverige? Låga och långa. Detta var tyvärr inte så djupt. Vill ha så mycket bottenyta som möjligt.
    /Emil Andersson
    120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Du kan ju alltid limma ihop ett själv, eller beställa ett specialdesignat? Enda man behöver tänka på är att det bra ifall längden sammanfaller med måtten på belysningen.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • Nasso
        • November 2010
        • 719

        #4
        Jo. Det kan ju vara ett alternativ.

        Har funderat lite på att ha ett par dvärgciklider i akvariet också. Tittat på Apistogramma cacatuoides ( http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=143 ).
        Tänker mig då en hane och antingen en eller två honor. Och så ungefär 10st corydoras. Är detta för mycket för ett akvarium på 50-60 liter? Passar de ihop alls? Skulle det gå att få några yngel på någon av arterna med den kombinationen?
        /Emil Andersson
        120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          För att få yngel på corys i större mängder är det bäst med lekakvarier. En del yngel klarar sig alltid om man har mycket växter, men allra största delen går åt om de inte är för sig själva.
          Angående kombinationen dvärgciklider och corys...tja, de träffar antagligen på varann även i det vilda, och funkar i samma vatten. Jag undrar dock om inte corysarna skulle bli rätt sugna på ciklidernas rom. Samtidigt är cikliderna rätt duktiga på att försvara sina lekplatser. Kanske kan någon som haft båda ihop svara på hur det funkar?
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • Nasso
            • November 2010
            • 719

            #6
            Hittade två riktigt bra filmer på youtube som visar corydoras i deras riktiga biotop. Bra inspiration!
            Filmed in October 2007 at near Manaus city Brazil.

            Filmed in the samll creak within few hours distance from Manaus in October 2007.
            /Emil Andersson
            120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

            Kommentar

            Arbetssätt...