Avliva?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jina
    • August 2009
    • 182

    #31
    Ursprungligen postat av Jina
    Puttar lite

    Kommentar

    • Nubi
      • March 2009
      • 9026

      #32
      Ser inte ut som sjukdom, ser mer ut som missfärg....så hade ett gäng bäbisar jag hade, när de vart större fick de fläckar...vet inte varför, mådde bra som vanligt och liknande.

      Finns säkert ngn som vet vad det är
      Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

      Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
      Fiskbloggen

      Kommentar

      • LLL
        • July 2009
        • 328

        #33
        Ursprungligen postat av tulle89
        ngt och våndas hade jag varjefall föredragit att avliva den.

        Men visst, är ett moralsk dilemma det där men i min värld är det mer moraliskt rätt att avliva ett djur än låta det lida...
        Jag tycker inte man har rätt att avliva djur för att man själv inte VILL ge dom ett drägligt liv. Det är skillnad på att ett djur lider och på att man inte vill ha det. Jag skulle knappast kalla det att malen lider i sitt 60literskar. Men tycker man att det är moraliskt försvarbart att "hitta på" ett "lidande" när tanken bakom egentligen är något annat, så visst avliva den då.. det är upp till var och en hur uppriktiga man är i sina handlingar.

        Kommentar

        • Jina
          • August 2009
          • 182

          #34
          LLL nu har jag inte direkt bett att få den här male och enligt vad jag kan läsa mig till behöver dem trä?
          Ta gärna en titt på bilden och kolla om du känner igen fläckarna om du ändå är här och skriver.

          Kommentar

          • Alexia
            • January 2011
            • 509

            #35
            Det finns algtabletter/wafers som innehåller en del trä. Minns dock inte exakt vilken, och vet heller inte om det är tillräckligt för att kunna vara utan rot.

            Jag har rötter i 2 av 3 kar (sålda som mangrove men det säljs ju det mesta som), och pH påverkas inte alls av dem, och det är samma pH i karet helt utan rot. (Tyvärr, skulle gärna ha lite lägre pH rent idealiskt). Nu kanske det påverkar mer i ett kar som ska ha ännu högre pH (jag har 7.6 - 7.8), men en liten rot kanske inte sänker pH direkt i ditt kar heller, och om du kombinerar det med tabletter med trä i?

            Hade du bott närmare hade jag kunnat ta den, men som vanligt är det aldrig 'rätt' geografisk när man skulle önska det.

            Kommentar

            • Jina
              • August 2009
              • 182

              #36
              Ingen annan än Nubi som tror nåt om fläckarna?

              Kommentar

              • tulle89
                • March 2006
                • 1183

                #37
                Ursprungligen postat av LLL
                Jag tycker inte man har rätt att avliva djur för att man själv inte VILL ge dom ett drägligt liv. Det är skillnad på att ett djur lider och på att man inte vill ha det. Jag skulle knappast kalla det att malen lider i sitt 60literskar. Men tycker man att det är moraliskt försvarbart att "hitta på" ett "lidande" när tanken bakom egentligen är något annat, så visst avliva den då.. det är upp till var och en hur uppriktiga man är i sina handlingar.
                Var drar du gränsen för drägligt liv såfall? En mal som kan bli 15 cm enligt artregistert och ska ha ett kar på minst 100 liter och 80 cm bör väl ändå ses som i underkant?

                Sen handlar det inte alltid om vad man vill, utan vad som realistiskt. Hade du haft ett fungerande akvarium med t.ex. diskus och sen köpt ett större begagnat akvarium för diskusen växt ur ditt tidigare och malawiciklider följt med, inte hade du blandat dessa två sorter? Finns där då ingen som vill ta emot dem, vad blir alternativen som finns kvar? Köpa ett stort akvarium till? Visst hade det varit det optimala om det funnits ekonomi och plats för det men det är ju inte alltid så..

                För att bara förtydliga; jag tycker givetvis inte man ska avliva sina fiskar men finns det inga andra alternativ är det för mig inte mord för att man gör lidandet kortare för fisken.

                Mycket ot nu.

                Gällande färgskiftningen så brukar mina också göra det när jag är nere och rotar i karet vilket tyder på stress/rädsla. Från att vara mörkbruna blir mina fläckiga och ordentligt ljusare.
                Med Vänliga Hälsningar Tulle

                Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                Kommentar

                • Jina
                  • August 2009
                  • 182

                  #38
                  Tulle: tack, då vågar jag skicka iväg honom till någon. Ska lägga ut annons.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...