Olika otocinclusar i samma kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Föllförfisk
    • April 2010
    • 620

    Olika otocinclusar i samma kar?

    Har köpt ottosar i två omgångar. Första gången som Otocinclus affinis, andra gången som.. Var det vittaus? Fick just hjärnsläpp. I mina ögon ser de identiska ut, så tänkte att det nog inte gör så mkt. Inga planer på att försöka få dem att yngla av sig. Är det ändå dumt att blanda arterna, för de är så lika att jag utgår fram att det KAN korsa sig? Nu vet jag ju inte om djuraffärna faktiskt har koll på vad det är för art de säljer.. Känns inte alltid så.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Otocinclus affinis finns inte till försäljning, det är en storvuxen argentinsk art och det är helt säkert inte den arten du har.

    Dina fiskar är nästan säkert antingen vittatus, hoppei, eller macrospilus, det är de enda arter som är vanliga i handeln. Den mörka strimman på vittatus går obruten från huvud ända ut i stjärtfenan, hos hoppei och macrospilus slutar strimman innan den når basen på stjärtfenan och det är en stor fläck vid basen på stjärtfenan. Hos hoppei är fläcken stor och rund till rombisk, medan den hos macrospilus är uppdelad i två mindre fläckar.

    I teorin. I praktiken är det ofta omöjligt att se skillnad på hoppei och macrospilus, och det finns en avlägsen möjlighet att du har nån av de ovanligare arterna. Men knappast vestitus eller affinis, trots att de flesta otto säljs under de namnen.

    Jag vet inte om de korsar sig. Jag har inte hört några rapporter om korsningar, men å andra sidan finns det inte så många rapporter om odling av otocinclus över huvud taget.
    Senast redigerad av Azur; 16 February 2011, 12:43.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Dexter
      • December 2009
      • 984

      #3
      Här är det så att handlarna bara beställer just "Otocinclus" och man ser tydligt att de har fått hem olika arter som de har blandat i samma kar. Det jag hittat om ämnet på någon amerikansk/engelsk sida, minns inte vilket, är att de olika arterna trivs mycket bra tillsammans och kommer att hänga ihop men att risken är nästintill obefintlig att de olika arterna ska korsa sig då de behöver olika parametrar för att göra det.
      /Dexter

      75 liter mix, 220 liter mix

      Kommentar

      • Föllförfisk
        • April 2010
        • 620

        #4
        Okej, då har ju fått ett bra svar på den frågan, samt att jag kan artbestämma mina små lite lättare!! Då är det egentligen bara att köpa fler, och vara glad!

        Kommentar

        Arbetssätt...