Inavel eller ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Inavel eller ??

    Såg nått “roligt” i senaste kullen på Ancistrus som ploppade fram ur grottan.

    Av (20-25 st) yngel, så ser alla utom 4-5 st normala ut.

    4-5 st är………gula….eller gulvita….dvs "Albinos"….

    Har aldrig sett detta innan, paranteserna är inte syskon, men kusiner är dom nog, och det är möjligt att
    deras paranteser var syskon, har fått många kullar innan, inga gula / gulvita då….

    Inavel…eller normal ”mutation” ?




    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • malawifisken
    • August 2008
    • 969

    #2
    har svårt att tro att det beror på inavel. Tror mer på mutation, att någon av föräldrarna har lite albinoblod i sig. Men, bara en gissning
    Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

    Kommentar

    • Mumin
      • October 2007
      • 3837

      #3
      Mutation betyderat en gen har förändrats spontant i könscellerna, har föräldrarna albinoanlag så är det inte någon mutation.

      Albinoanlag brukar däremot vara recessivt, motsaten är dominant. Föräldrarna kan alltså vara bruna men ha anlag för albinism som inte kommer till uttryck. Har båda föräldrarna albinoanlag kommer de flesta avkommorna ha ett eller två bruna anlag och därför bli bruna. Några kommer att få albinoanlag från båda föräldrarna och därmed bli albinos.
      Inavel eller inte, det brukar visa sig mer på missbildningar och minskade kullstorlekar.
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Fördelningen i kullen överenstämmer ju med att båda föräldrarna skulle ha ett recessivt anlag vardera för "albino".
        Parar dina nya albinos skall du 100% albinos. En albino med en av just dessa normalfärgade borde ju ge 50% albinos.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • jockesthlm
          • February 2011
          • 29

          #5
          liten uträkning
          A=albino
          B=brun

          föräldrar AB anlag ==> AB+AB ==> AB BA BB AA barn dvs ca 25% skulle bli albinos då B är dominant
          Föräldrar AA anlag ==> AA + AA ==> 100% AA
          Föräldrar AA + BB ==> 100% AB dvs bruna
          Föräldrar AA +AB ==> AA AB AA AB dvs 50% albinos

          hoppas jag har tänkt rätt nu

          Kommentar

          • Mumin
            • October 2007
            • 3837

            #6
            Jodå!
            För mycket är inte nog!
            Jag VILL ha en Elefantofon!!

            Kommentar

            • jockesthlm
              • February 2011
              • 29

              #7
              Vad bra .. det jag kan då säga är att dina ancistrus är fullständigt normala och båda har haft anlagen AB

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                vilket kanske kan stämma....

                men jag isf inte begriper är varför det hände nu....

                som sagt var, många kullar, minst 8, kanske 10, utan gulisar bland ynglen....

                nu helt plötsligt,,,,,ca 25% gula....


                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Mumin
                  • October 2007
                  • 3837

                  #9
                  Det är nog inte så enkelt som att det är en enda gen som styr det där utan flera, vilket ofta visar sig genom att yngel inte blir helt albinistiska utan kan ha t ex ett gulaktigt mönster etc. Det tänker man kanske inte alltid på, men kan visa på albinistiska anlag hos föräldrarna. Så är det med mina bruna ancistrus.
                  Eller så kanske mor har varit i burken bredvid och kuckelurat lite........
                  För mycket är inte nog!
                  Jag VILL ha en Elefantofon!!

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kensa
                    nu helt plötsligt,,,,,ca 25% gula....
                    Som redan påpekats flera ggr i tråden - 25% är den förväntade proportionen för recessiv nedärvning om båda föräldrarna bär på anlaget. Det kom munken Mendel på redan på 1800-talet även om den tog 35 år eller så innan man tog fynden på allvar
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • Mumin
                      • October 2007
                      • 3837

                      #11
                      Ursprungligen postat av erikthur
                      Som redan påpekats flera ggr i tråden - 25% är den förväntade proportionen för recessiv nedärvning om båda föräldrarna bär på anlaget. Det kom munken Mendel på redan på 1800-talet även om den tog 35 år eller så innan man tog fynden på allvar
                      Det som är underligt som Kensa mycket riktigt påpekar i första inlägget är att samma par har fått 8-10 kullar utan att ha fått ut albinoyngel. Därför är det mer sannolikt att det är flera gener som styr färgen.
                      Det är egentligen få egenskaper i naturen som styrs av ett enda genpar, dessutom kan samma gen ha flera alleller, alltså olika anlag, inte bara två.
                      För mycket är inte nog!
                      Jag VILL ha en Elefantofon!!

                      Kommentar

                      • kaj.p
                        • June 2002
                        • 2952

                        #12
                        Det behöver inte vara så. Albino ynglen är dels genetisk svagare o dels ser de mycket sämre vilket ger dem mycket sämre förutsättningar. Så jag skulle tro att det även funnits albinos i de förra kullarna men som av olika skäl inte klarat sig. När det gäller diskus så kan t.om en förälder hjälpa till o plocka bort "de svaga". Så det finns odlare som plockar bort svartögonen för att ge de albino ökade förutsättningar.
                        Senast redigerad av kaj.p; 18 February 2011, 06:02.
                        Nordiska Diskus Sällskapet
                        Hallandsakvaristerna
                        BAK Gcg Maf NCS

                        Kommentar

                        • Mumin
                          • October 2007
                          • 3837

                          #13
                          Det problemet har jag aldrig haft, tycker att det kommer fram albinistiska yngel i jämn takt. Däremot är det ju tydligt att de växer mycket långsammare än de normalfärgade.
                          Alltid spännande med olika erfarenheter!
                          För mycket är inte nog!
                          Jag VILL ha en Elefantofon!!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...