Överlevnadsproblem Ancistrus.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #16
    Ursprungligen postat av one__akvarium
    aldrig haft problem och kötaenbyten i början barpt en del små ancistrus. Mycket vattenbyten i början dock när dom flyttar in
    Kan du specificera exakt vad du menar?
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • Faften
      • January 2011
      • 32

      #17
      ok tack så mycket. har startat ett akvarium vid sidan om nu som dom förhoppningsvis kan växa till sig lite i. Nee butiken där jag köper säger att dom aldrig tar in större malar än så :S kan hända att det finns större i grannstäderna dock, har inte kollat jättenoga där ännu. men jag ska absolut försöka få tag i akvarieföreningen här i stan. dom kanske kan hjälpa mig att hitta bra uppfödare/handlare?
      Tack för alla vänliga svar! nu blir det till att leta runt

      Kommentar

      • Alexia
        • January 2011
        • 509

        #18
        Ett annat alternativ om du inte får fatt i via odlare/etc, kanske kan vara att läsa privata annonser, om du nu inte gärna vill ha dem som små alltså? Tycker man hyfsat ofta ser stora ancistrus som skänks/säljs billigt för de växt ur karen.

        Kommentar

        • candra
          • January 2010
          • 455

          #19
          Jag köpte min lilla ancistrus, som då var 2,5 cm...och jag hade ett 60 liters kar, med 10 neoner och kampfisk och då denna lilla mal. Och jag hade sand i det karet, och jag är/var absolut inte van vid att jobba med sand, men jag bytte vatten 1 gång i veckan, hälften ca.. med en hävert (den jag använder till mitt 250 liters akv) fast då med mindre tryck, =), och sanden yrde som bara den när upptag av skit och även när trycket i slangen släppte ..så att han inte kolade...är ett under...så stressad som han måste ha blivit!


          Jag hörde också att dom var känsliga när dom var mindre...min överlevde... Nu har jag inte 60 liters kvar, han är nu i mitt stora akv...

          Hur är det med rengörningen av gruset ...inga dåliga bakterier som ligger där och skräpar..?
          // Candra


          240l sällskap 20l Nano


          Kommentar

          • one__akvarium
            • June 2008
            • 163

            #20
            Ursprungligen postat av Mumin
            Kan du specificera exakt vad du menar?
            Hmm sladdriga fingrar. Det jag menade är följande. Aldrig haft problem med små ancistrus, bara gjort ganska täta vattenbyten i början när dom precis flyttat in (2 första veckorna)

            Kommentar

            • Faften
              • January 2011
              • 32

              #21
              Rengöringen av gruset sker varje vecka. Så där finns, eller ska inte finnas, några farliga ämnen. Skall dock se efter om jag kan hitta några i privata annonser också som Alexia sa

              Hmm sladdriga fingrar. Det jag menade är följande. Aldrig haft problem med små ancistrus, bara gjort ganska täta vattenbyten i början när dom precis flyttat in (2 första veckorna)
              Hur ofta och hur mkt vatten bytte du vid dessa tillfällen?

              Kommentar

              • Alexia
                • January 2011
                • 509

                #22
                Fast vad menar du med att du rengör gruset? Slamsuger eller något annat?

                Även mina ancistrusar som vid inköp var ungefär samma storlek som dina har överlevt (än i alla fall..), och jag har inte gjort täta vattenbyten när de nyss flyttat in, och båda har fått vara med och starta upp kar från noll.

                Däremot har jag använt bakteriekultur under uppstarten (hur stor skillnad, om någon, det gjort är ju omöjligt att säga)

                Kommentar

                • one__akvarium
                  • June 2008
                  • 163

                  #23
                  mellan 10 och 30 % 2 ggr i veckan, ökar alltid frekvensen på vattenbytena de 2 första veckorna när ny fisk kommer

                  Kommentar

                  Arbetssätt...