Överlevnadsproblem Ancistrus.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Faften
    • January 2011
    • 32

    Överlevnadsproblem Ancistrus.

    Jag har ett 150-liters akvarium som jag haft igång i drygt ett år, men aldrig riktigt lyckats hålla liv i mina malar. Vissa klarar sig i nästan en vecka medans de flesta dör efter knappt ett dygn. Jag har kollat de halter som jag har läst på forumen men alla har visat rätt värden. Regelbundna vattenbyten sker också.
    Nu på sista tiden har jag bytt ut det till ett ciklidakvarium men vill fortfarande gärna ha en mal eller två i. Och jag hörde att just ancistrus skulle gå bra att ha i ett ciklidakvarium. Så gjorde ett nytt försök men icke. Vet inte om det fortfarande är vattnet eller om det är det att en speciell ciklid är riktigt stingslig? Han lämnar verkligen ingen någon sekunds vila så skulle gissa att han kanske stressade ihjäl dom?
    Så min fråga eller snarare frågor är:
    Finns det något jag kan ha missat att göra?
    Borde man ta bort den elaka cikliden så att det kanske blir lite lugnare i akvariet?
    Kan man starta ett nytt akvarium vid sidan om som malarna förhoppningsvis kan växa till sig i? Har hört att lite större malar är lättare att få in i ett nytt akvarium då dessa inte är lika känsliga.
    Eller finns det något i överhuvudtaget jag kan göra?

    All hjälp är välkommen! Tack på förhand
  • Steff777
    • August 2010
    • 295

    #2
    Jag hade problem med mina Ancistrus tidigare, de dog en efter en tillsynes utan anledning. Jag kunde bara hitta två tänkbara anledningar: det svarta gruset som färgade av sig eller/och bottengödningen. Jag startade om akvariet utan Bottengödning och bytte ut det svarta gruset mot engelsk sjösten, ingen mal har dött efter det (3 månader sedan).
    //Stefan Lindgren

    Kommentar

    • Steff777
      • August 2010
      • 295

      #3
      Mina överlevde dock längre än nån dag. Vad har du för inredning? Vad ger du dem för mat?
      //Stefan Lindgren

      Kommentar

      • Faften
        • January 2011
        • 32

        #4
        jag har 5-10mm bottengrus. en stor mangroverot med lite håligheter så de kan gömma sig väl. ett parti med stenar som det även där finns platser att gömma sig, har även andra ställen att gömma sig på som krukor osv. fiskarna matas med frysta mygglarver, flingfoder och för malarnas skull även algwafers och nu senast gav jag dem även en gurkbit.

        Kommentar

        • jockesthlm
          • February 2011
          • 29

          #5
          Hur stora/små är dina ancistrusar?

          Kommentar

          • Faften
            • January 2011
            • 32

            #6
            cirka 3 cm

            Kommentar

            • jockesthlm
              • February 2011
              • 29

              #7
              låter som dom kan ha blivit ihjälstressade. jag har haft problem förut när jag hade små ancistrus med mina guldfiskar och gibbisar

              Kommentar

              • Mumin
                • October 2007
                • 3837

                #8
                Skulle aldrig köpa så små ancistrus som tre centimeter, de är otroligt känsliga för flytt då. När jag säljer mina yngel är de alltid minst 5 centimeter.
                För mycket är inte nog!
                Jag VILL ha en Elefantofon!!

                Kommentar

                • Steff777
                  • August 2010
                  • 295

                  #9
                  Jag håller med Mumin, så små Ancistrus är känsliga. Tror det är bra om du har möjlighet att låta dem gå i ett annat akvaium som du själv skrev, tills de har vuxit till sig.
                  //Stefan Lindgren

                  Kommentar

                  • Hellsson
                    • January 2010
                    • 840

                    #10
                    Håller med mumin! Har du köppt dem i butik?

                    Kommentar

                    • Miliimli
                      • March 2010
                      • 2457

                      #11
                      Håller med de andra. Finns de inte några större att köpa? Jag skulle satsa på dem i så fall. Och koppa in de nya väldigt försiktigt och långsamt..

                      Kommentar

                      • jockesthlm
                        • February 2011
                        • 29

                        #12
                        Min normala fiskhandlare säljer bara ancistrus i storlek 2,5-3cm "dom blir så dyra annars" är kommentaren när jag ville ha några runt 5cm sträcket.
                        Skulle rekommendera att hålla koll på lokala akvarieföreningar och blocket + forum för större varianter dessutom blir det klart billigare

                        Kommentar

                        • malawifisken
                          • August 2008
                          • 969

                          #13
                          Jag odlar själv ancistrus och säljer till både imazo och akvarieteknik. Dom köper inte in dom under 3.5cm. Och jag liksom alla andra rekomenderar att köpa större ex. ca 5cm. en ancistrus på 2.5-3 cm borde du inte betala mer än 20kr för. Men en på 5cm kanske ligger på ca 80kr
                          Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

                          Kommentar

                          • jockesthlm
                            • February 2011
                            • 29

                            #14
                            dagens priser från akvarieteknik är 126kr för en 5-6cm och 270 för en 7cm
                            imazo har vissa ute i storlek 2-3cm för 41kr och 3.5-5cm för 81kr
                            bara sådär vid en liten snabbkoll

                            Kommentar

                            • one__akvarium
                              • June 2008
                              • 163

                              #15
                              aldrig haft problem och kötaenbyten i början barpt en del små ancistrus. Mycket vattenbyten i början dock när dom flyttar in

                              Kommentar

                              Arbetssätt...