Hur länge kan ancistrusen bo kvar + är det risk för bråk vid hopsläpp?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexia
    • January 2011
    • 509

    Hur länge kan ancistrusen bo kvar + är det risk för bråk vid hopsläpp?

    Jag har en ancistrus i 40 l karet, den är nu ungefär 5-6 cm lång om den sträcker ut sig. Kön ännu okänt, jag tycker mig kunna se små små minispröt men honorna kunde ju få spröt med, så..

    I 150 literskaret har jag en annan ancistrus, nyinköpt och en liten pyttig sak på sådär 3-4 cm och således okänt kön.

    Kom på försent att jag kanske borde flyttat över den större från 40 l till 150 l och släppt den nyköpta i 40 l. Å andra sidan har den i 40 l karet växt märkbart bara sen han köptes för några v sen så är väl inte mkt tid man 'tjänat'.

    Men, hur länge, alltså till vilken storlek ungefär kan den gå kvar i 40 l karet? Den trivs väldigt bra där och jag har i sig inte bråttom att flytta den, men kom på idag att jag inte riktigt tänkt på hur stor den kan få bli innan jag måste påbörja mission impossible och försöka fånga in den

    När den sen ska flytta, hur stor risk är det att de bråkar med varandra i 150 l karet? Min förhoppning är att ha lyckats ha tur och få en av varje sort men det finns ju inga som helst garantier för. Men de ska ju kunna co-existera även om det är 2 hanar (hur är det med honor, hur är det mot varandra?) - men hur stor risk är det för bråk när en (större/äldre) släpps ner till en annan (mindre/yngre) och som redan har sitt 'revir'?
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    #2
    vad är det för mått på 40L :S
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • Alexia
      • January 2011
      • 509

      #3
      50*30*30 cm. Dvs räknar man på måtten blir det 45 l, men jag räknar bort 5 liter för de 2 cm som är kvar upp till kanten.

      150 l är om du vill veta det med 90*42*42 cm.

      Kommentar

      • chricka
        • February 2009
        • 198

        #4
        Jag tycker inte det brukar vara några problem att ha flera ancistrus i samma akvarie se bara till att det finns många gömställen så är det lugnt.

        Kommentar

        • Alexia
          • January 2011
          • 509

          #5
          Låter bra =)

          När bör den flytta ut, vid vilken storlek?

          Kommentar

          • chricka
            • February 2009
            • 198

            #6
            Om det va min fisk skulle jag flytta den direkt efter som den blir alldeles för stor för 40l .

            Kommentar

            • Alexia
              • January 2011
              • 509

              #7
              Ja, fast nu var inte det riktigt frågan =) Jag vet ju den blir för stor, det visste jag redan när jag skaffade den. Det är därför jag köpte det stora akvariet med.

              Men han trivs ju i det lilla och håller ju rent där, vilket jag tycker är ett stort plus speciellt nu under uppstarten. Så jag har som jag skrev ingen panik att flytta honom bara för att flytta honom, utan kan lika gärna flytta honom när han är lite större. Därav funderingen vid vilken storlek han så att säga 'växt ur' nuvarande bostad. Så får han flytta lite innan det.

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Ancistrusar är inte överdrivet aktiva fiskar, det är ingen brådis att flytta över honom.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Alexia
                  • January 2011
                  • 509

                  #9
                  Malbert flyttar ihop med Malte idag - håller på att koppa in honom i detta nu. Jag skulle fiska upp en växtdel som envisades med att snurra omkring, och stackars Malbert simmade rakt in i håven. Kände att det var dumt försitta den chansen, och fiskade upp honom och förpassade honom till en påse. Något säger mig att om jag släppt ur honom ur håven igen idag, och skulle medvetet försökt fånga honom om X veckor/månader skulle det blivit en synnerligen stort projekt och knappast så lätt..

                  Så, lilla karet får klara sig utan algätare. Det finns iofs inte ens en tillstymmelse till synligt algproblem i det (däremot det stora har lite alger, som kommit med växter, sådana där gröna trådiga), så förhoppningsvis går det bra ändå.

                  Bara hoppas de tu håller sams nu bara, ska försöka göra en kokosnötgrotta och försöka peta ner nånstans för att öka möjligheterna att de ska hitta varsitt ställe att bo. Om de nu inte är en av varje sort..

                  Kommentar

                  Arbetssätt...