albino pansarmal, hur många, grus m.m?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • camilla-p-a
    • January 2011
    • 100

    albino pansarmal, hur många, grus m.m?

    Jag har 60 l. akvarium. Jag har två albin pansarmalar .
    1. Ska jag ha fler, isåfall kan jag blanda pansarmalar sorter?
    2. Jag tror att det är hanar som jag har, de har långa fenor. Bör de ha honor även om jag inte ska odla? Den ena hanen "rider" på den andre ?!
    3. Jag har nog fått fel grus, lavasten tror jag det kallas, vit, svårt och röd. De verkar trivas ändå. Jag vill inte Byta grus, men om det behövs, kan jag göra en hörna m. mjukare grus till dem? Är det svårt att dammsuga då?
    4. Behöver de öppna ytor eller kurragömma ställen? Har två statyer, funderar på om jag ska ta bort den ena
    5. Måste de ha riktiga växter, i så fall vilka?
    Jag är nybörjare , m. har verkligen blivit förtjust i de små liven. Har ytterligare 5 fiskar ( 1 svärdbärar hane, 1 platy hane och hona, 1 gravid guppy hona och 1 vanlig mal ) och 6 guppy bebisar.
    Senast redigerad av camilla-p-a; 02 February 2011, 12:52.
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Pansarmalar är stimfiskar så man bör ha minst sex stycken, och av samma art. Men du har för mycket fiskar i 60 liter redan, så du bör inte stoppa i fler av den anledningen. Riktiga växter är alltid att föredra, eftersom de tar upp de näringsämnen som finns i fiskbajset och avger en viss mängd syre. Plastväxter finns ingen anledning att ha alls, enligt min och mångas mening.

    Stater eller ej är väl en smakfråga det med, de fiskar du har vill både ha gömställen och fria simytor.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • camilla-p-a
      • January 2011
      • 100

      #3
      Så...antingen så ska jag ha...6 pansar och inga andra, eller ha det som det är? Min fråga om sandhörnan?

      Kommentar

      • camilla-p-a
        • January 2011
        • 100

        #4
        Ingen som vet?

        Kommentar

        • Moving Waves
          • August 2010
          • 1403

          #5
          På beskrivningen låter det som att ditt grus är olämpligt, deras skäggtömmar är väldigt känsliga och de gillar ju att böka runt på botten. Fin sand är bäst, låter i mina öron som att en hörna med sand inte räcker då de pinnar runt över hela karet men någon annan kanske har mer erfarenhet av en sån lösning.
          - - -
          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

          Kommentar

          • camilla-p-a
            • January 2011
            • 100

            #6
            Tack för all hjälp!

            Kommentar

            Arbetssätt...