Retas?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    Retas?

    Jag har 2 ancistrushanar och en hona i mitt 200 l. Den största hanen har bott där ensam länge.
    Paret kom från ett kar jag sålt. De gjorde många barn där innan de flyttades.

    Men nu har honan förälskat sej i den nya större hanen. Den gamle har blivit försmådd och får aldrig ta hand om rommen.

    Bamsingen har ett rör med ingång och 2 sidoingångar. Syns på avataren. Jag ser hur han ligger o fläktar rommen.
    Men tyvärr gör den gamle hanen det också! Han ligger ovanpå röret, ibland är nosen nästan inne i hålet där rommen ligger. Varför gör han så, det stör ju pappan? Är han avundsjuk, vill han bara retas? Jag kan förstå att han försöker locka honan innan rommen är lagd, men nu när det redan skett??? Mysko...

    Finns det något jag kan göra så pappsen får lugn o ro? Jag tror inte jag vill flytta nån av dem, finns det ngt annat sätt? Det är ju alltid svårt att flytta dem.
    Hjälp en malmatte!
    Senast redigerad av svea; 24 January 2011, 11:53. Anledning: förtydligande

    Mina bilder
    Min zoon
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Prova att släppa ner en hona till, så att den andra hannen också får para sig. Men för att den andra hannen ska få para sig så måste du ju ha en grotta åt honom med. :P
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • svea
      • February 2005
      • 2476

      #3
      Ja det har jag tänkt på. Men tyvärr är det nog inte plats för fler större fiskar. Grottor och rötter finns det gott om. Bl a den som den "gamle" använde förr i sitt andra akvarium. Det funkade perfekt för honom då.

      Jag tar gärna emot fler tips.
      Senast redigerad av svea; 24 January 2011, 16:30.

      Mina bilder
      Min zoon

      Kommentar

      • svea
        • February 2005
        • 2476

        #4
        Ingen som har fler tips?

        Mina bilder
        Min zoon

        Kommentar

        • 022helpek
          • November 2010
          • 626

          #5
          hmm kan man inte ge honom rom att vakta - jag vet inte men höns ger man ju blind ägg eller delar upp ett rede. Finns det ingen möjlighet att testa om det går med fiskar oxå? För jag är inte säker på att hanen är ute efter honan utan jag tror att driften att vakta äggen är så stark att vilja vakta - speciellt som de antagligen luktar av honan som han parat sig med...
          Det skulle vara jätteintressant att se om man kan flyta några ägg till ett annat rör och se om han adopterar dem...
          Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
          Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
          Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

          Kommentar

          • svea
            • February 2005
            • 2476

            #6
            Ojdå, vilket tips! Spännande tanke... Kanske har du rätt eftersom han ligger där så nära hela tiden. Han ger sej inte!

            Hade det varit förra omgången hade jag definitivt haft möjlighet att göra detta. För den gången skottade bamsingen ut några korn. Dem kunde jag ju tagit hand om o testat. Men nu.... hur ska jag få tag på dem där inne i röret?

            Och hur får jag dem att sitta fast i stockens tak? Det var så han hade tidigare, han la dem i taket på en rejäl stock.

            Mina bilder
            Min zoon

            Kommentar

            • 022helpek
              • November 2010
              • 626

              #7
              Finns inte de gamla hederliga yngelklockorna kvar som såg ut som en pipa av glas och som man sög upp ungar/yngel i för? Borde fungera för ägg oxå
              Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
              Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
              Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

              Kommentar

              • 022helpek
                • November 2010
                • 626

                #8
                Jag vet ett långt sugrör där du försiktigt suger loss några ägg eller ett slang för luftningsanläggningar - borde dessutom inte vara hotande för den gamla hannen...
                Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                Kommentar

                • svea
                  • February 2005
                  • 2476

                  #9
                  Om man lyckas få tag på några gäller det väl att INTE ha dem ovanför vattenytan, eller hur?
                  Den här stora malen har aldrig var en bra pappa. Den gamle var en utomordentligt duktig papps. Han hade alltid många yngel. Denna lyckas nästan aldrig. Kan det beror på att han är störd av den gamle? Han får inte sköta uppfostran i fred!

                  Dom har en otrolig fajt i röret innan det är dags för honan. De kan hålla på ett par timmar. Det är en verklig nöje att skåda. Dom åker ut och in, håller fast varandra, drar o sliter. Honan är oxå med på detta. Alla tre åker ut och in i de olika hålen. Jätteintressant o kul att se.

                  Yngelklockor har jag aldrig hört talas om, aldrig sett.

                  Mina bilder
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • svea
                    • February 2005
                    • 2476

                    #10
                    Jahapp!!! Efter 3 dar är rommen borta! Det var endast första dagen som den gamle hanen låg uppe på röret och irriterade pappan inne i röret. Är det så att pappan ansåg att det inte var något bra ställe att ha ungar på och åt upp dem? För mycket störningar?
                    Kan det vara så eller har han skottat ut dem och nån annan tog dem? Jag har inte sett rommen utanför, men det kan ju skett på natten.
                    Vad tror ni?

                    Mina bilder
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • svea
                      • February 2005
                      • 2476

                      #11
                      Puffar lite för frågan. Varför försvann de? Uppätna, isåfall av vem?

                      Mina bilder
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • svea
                        • February 2005
                        • 2476

                        #12
                        Jag vill återkomma till ovanstående problem. Det är antagligen dax snart igen för malarna.
                        Är det någon som skulle råda mej angående att ta upp röret med malen när rommen är lagd därinne?
                        Detta skulle jag i så fall göra för att hanen skulle få lugn o ro att sköta om rommen. Och att jag äntligen skulle få lite malbebbar!
                        Är det möjligt, skulle det funka? Eller stör det honom ännu mer?

                        Jag tänkte ta vatten från "hans" akvarium och hälla i ett rätt litet kar, och så placera rör, hane och rom där. Då får ynglen chans att växa upp utan risk att nån tar dem.

                        Vad säger ni? Har nån testat detta? Kom igen nu alla malexperter!!!
                        Senast redigerad av svea; 30 March 2011, 20:26.

                        Mina bilder
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • svea
                          • February 2005
                          • 2476

                          #13
                          Alltså ingen som råder mej att testa detta? Nähäpp, bäst låta bli då. Jag misstänkte det faktiskt. Alldeles för riskabelt.

                          Mina bilder
                          Min zoon

                          Kommentar

                          • Mumin
                            • October 2007
                            • 3837

                            #14
                            Han lider inte av att inte få rom, fiskar har inte de känslorna. Han har instinkter, men det finns antagligen gott om hannar i naturen som inte får 'komma till'. Du behöver inte göra någonting. Skule han verkligen må dåligt av detta, så skulle han antagligen sluta äta osv.
                            Det han gör är troligen att vakta på en grotta som honan gillar. Skulle han få chansen, skulle han troligen äta upp rommen den andre hannen vaktar och försöka locka in honan själv.
                            Det är inte alls säkert att han skulle acceptera och ta hand om rom som man suger upp, det är trots allt skillnad på fåglar och fiskar.....
                            Antingen gör du dig av med den stora hannen som du inte tycker är någon bra pappa eller så låter du naturen ha sin gång.
                            För mycket är inte nog!
                            Jag VILL ha en Elefantofon!!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...