Corydoras storlekar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 022helpek
    • November 2010
    • 626

    Corydoras storlekar

    Som en del vet har jag 21 glada C. adolfoi i mitt stora kar... när jag bestämde mig att köpa dem så såg jag ett litet gäng hos handlaren. De var minst 6 cm långa. Till min förvåning ser jag här på zoopet att de anses vara ganska små pansarmalar - längduppgiften är bara 5 cm. Vilket innebär att de alldeles säkert är ännu mindre i visa grupper... Butiksägaren uppgav att de blir mellan 6-7cm
    Har jag sett fel art i affären eller är det längduppgiften här på zoopet som är felaktig???
    Finns det någon information någonstans som man kan ha som referens när man är intresserad av olika arter?
    Senast redigerad av 022helpek; 23 January 2011, 09:50.
    Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
    Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
    Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...
  • PatrikMalmo
    • July 2010
    • 1072

    #2
    Längduppgifter är svårt, dessutom är du säker på att det är C. adolfoi? Lätta att förväxla med C. duplicareus samt C. davidsandsi (kan finnas en till liknande, osäker där). Hittar man odlade så verkar de dessutom generellt bli mindre än om man hittar VF. De senare kan med åldern bli verkliga "monster" i storlek. Gör det särdeles om de blir 5 eller 6 cm? Det går hyfsat lätt att dela in Corys i små, mellanstora och stora, men jag hade själv inte skrivit maxsize på någon. adolfoin räknar jag som mellanstor.

    Hilsen,

    /P
    Senast redigerad av PatrikMalmo; 23 January 2011, 10:35.
    Bara döda fiskar flyta medströms

    Kommentar

    • 022helpek
      • November 2010
      • 626

      #3
      Nästa fråga - i vilket spann finns då mellan stora corydoras?
      tja det stämmer att de här arterna är lätta att placera en personalen visade C.duplicareus men en annan personal rättade och visade var de hade placerat C adolfoin:a.

      Så man kan säga att odlade är mindre med andra ord. hmm skall bli spännande att se hur stora mina blir eftersom jaga fick dem som 2,5-3 cm stora
      Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
      Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
      Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        • July 2010
        • 1072

        #4
        Mellanstora placerar jag mellan ca 4 - 7 cm som fullvuxna, fast med reservationen om VF ändå. Finns ett krux till, och det är namnbyte. En del tidigare Corydoras heter nu vad jag vet Schleromystax, plus att jag även räknar in Brochis till pansarmalarna. De flesta av dessa arter är en hel del större än "mellansizen". Fast det ÄR lurigt med indelningar och angivelser. Jag är betydligt mer för uppfattningen att C. adolfoi inte blir "så himla stor", och dessutom är trevlig och grann. Om de blir 6-7-8 cm bryr jag mig inte riktigt om. Tar alla längdangivelser med en nypa salt. Fisken och dess beteende gäller. Du har en finfin pansarmal i C. adolfoi. Kul att butiken skiljde mellan arterna, börjar misstänka att jag vet var du köpt dem... *s*
        Senast redigerad av PatrikMalmo; 23 January 2011, 22:05.
        Bara döda fiskar flyta medströms

        Kommentar

        • 022helpek
          • November 2010
          • 626

          #5
          Håller med dig helt och hållet -men eftersom jag är väldigt känslig för längdskillnad (min stakars hjärna har lätt för att relaterar till längder och jämföra dem med varandra) så upplever jag det som en en ocean mellan fem och sex cem för att inte tala om 7 och fem
          Men när jag köpte jag mig ett 480L kände jag att jag skulle unna mig en lite större grupp av C. adolfoi - jag har en massa små fisk eftersom jag är tetra intressead så jag ville ha lite större C arter i karet. Då blev rekomendationen från ägaren av butiken att fundera över C. Adolfoi.
          Men storleken har ju ingen betydelse - för det är beteendena jag vill åt - så du har så rätt tack för hjälpen
          Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
          Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
          Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

          Kommentar

          Arbetssätt...