Algätare från västafrika?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stork
    • January 2011
    • 16

    Algätare från västafrika?

    Jag efterlyser en algätande mal från västafrika till mitt kongofloden-projekt. Karet är på 180 liter så det ganska begränsat så att säga. Någon som har några förslag?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Jag tror inte det finns några algätande malar från västafrika
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Ursprungligen postat av stork
      Jag efterlyser en algätande mal från västafrika till mitt kongofloden-projekt. Karet är på 180 liter så det ganska begränsat så att säga. Någon som har några förslag?
      Nej, du får nog anlita utländsk städhjälp
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        • July 2010
        • 1072

        #4
        Jo det finns, ett helt gäng tom. Rätt extrema vad jag vet - Chiloglanis. Däremot lär man knappast hitta dem i handeln. Under en rätt bra period sökte jag efter dem, men de är tydligen så sanslöst transportkänsliga att de dör om man försöker. Eller ja, det var vad jag fick reda på då. Har sett en art av dem i Tyskland, men har för mig den var från östafrika. Vågade inte köpa den.

        Spana in munnen på denna gynnare, från Stanley Falls (iof inte västafrika):


        Edit: googlar man på bilder så dyker det upp en Chiloglanis neumanni, verkar finnas i hobbyn. Verkar oklart var den egentligen förekommer. Hittade även några referenser till Belonoglanis.

        C. batesii - Cameroon
        C. benuensis - Niger

        Skulle förvåna mig om det inte finns ett rätt bra gäng till, nischen med att gnaga alger/biofilm är såpass "bra" eller stor att den knappast lär vara outnyttjad.

        Hilsen,

        /P
        Senast redigerad av PatrikMalmo; 23 January 2011, 07:35.
        Bara döda fiskar flyta medströms

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Patrik har rätt - borde ha skrivit att de är väldigt ovanliga i handeln. Finns faktiskt en Chiloglanis med bland goldartbeskrivningarna http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1266&SOK=1

          Dock så vete sjutton om de är så himla bra algätare - hade en Chiloglanis-art (minns inte vilken det var) själv för en massa år sedan och tyckte nog inte att de åt så mycket alger direkt, men det varierar kanske mellan de olika arterna
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • stork
            • January 2011
            • 16

            #6
            Tackar för svar! Det blir nog ett par invandrare tror jag, otocinclus eller ancistrus

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              • July 2010
              • 1072

              #7
              Invandrare låter fint, betydligt enklare, billigare och troligen effektivare!! Ingen aning om hur Chiloglanis är på alger, men tippar som Kjell att det nog varierar mellan arterna. En vacker dag kanske det testas någon här, förhoppningsvis innan habitaten går åt helsike...
              Bara döda fiskar flyta medströms

              Kommentar

              Arbetssätt...