Hjälp vad är det för mal?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LolloPettersson
    • January 2011
    • 40

    Hjälp vad är det för mal?

    Jag har en stor mal i mitt akvarium som jag fick ta över från en kompis.
    Jag vet dock inte vad det är för mal.
    Den är lite grå/brun/grön-aktig med massa små svarta prickar, stor ryggfena med vassa "taggar". Stora ögon och massa "morrhår"

    Jag vet att det säkert finns massa olika malar som passar in på den här beskrivningen, men skulle vara jättetacksam för all hjälp. Måste nog hitta ett nytt hem till honom/henne och då hjälper det att veta vad det är
  • 022helpek
    • November 2010
    • 626

    #2
    Har du möjlighet att länka en bild så kommer det gå lättare för dem som kan artbestämning...
    Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
    Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
    Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

    Kommentar

    • LolloPettersson
      • January 2011
      • 40

      #3
      Jag tror att det är en jättevändmal (Brachysynodontis batensoda) jag har kollat här på zoopets register och det är den som liknar mest...

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Stor ryggfena med taggar? Menar du att den har flera förlängda fenstrålar i ryggfenan? Jag skulle gissa på att det är en Synodontis eupterus. Prickarna stämmer ju också, Brachysynodontis batensoda är väl inte prickig?

        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • LolloPettersson
          • January 2011
          • 40

          #5
          Ja den har förlängda fenstrålar den liknar den där också fast min har mycket mindre och fler prickar och är mörkare i färgen så jag vet inte :/ Sen har min mer "gulaktiga" ögon, eller gula kanske är fel ord för att beskriva dom men ögonen är mycket ljusare än på den bilden du visade.

          Kommentar

          Arbetssätt...