Hur får man malbäbisar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sara_fisk
    • January 2011
    • 22

    Hur får man malbäbisar

    jag och min familj vill ha malbäbisar!!! hur gör ma
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Nja det beror ju vilka malar det handlar om - det finns väl några tusen olika arter att välja på och det skiljer en hel del mellan arterna i hur man odlar dom.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Det lättaste är att skaffa en ancistrus av vart kön. Då behöver du i princip inte göra något mer än att se till att de har en grotta eller liknande
      Kan iaf inte komma på någon mal som är enklare att odla på.
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • Sara_fisk
        • January 2011
        • 22

        #4
        Rasen är Ancistrus dolichopterus, Ancistus , Skäggmunsmal

        Kommentar

        • pernilla78
          • November 2010
          • 303

          #5
          jag hade en hane å en hona som sattes ner ihop i akvariet...sedan hade ja en sån där amforakruka el en grotta av nått slag som dom kan lägga sina ägg i..de tog inte många dar förän hanen låg därinne å vifta me sina fenor..honan ä romrövare så kommer hon i närheten motas hon bort av hanen..han sköter allt me äggen tills dom kläcks och far runt me sina gulesäckar..ordna nån sorts grotta el rör till dom så kan de nog hända saker i akvariet...löcka te
          corydoras ancistrus äppelsnäckor
          segelfenpleco malaysiska sandsnäckor
          310 L SA
          10 L nano räkkar med white pearl

          Kommentar

          • Sara_fisk
            • January 2011
            • 22

            #6
            tack

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Sara_fisk
              Rasen är Ancistrus dolichopterus, Ancistus , Skäggmunsmal
              Är det verkligen A. dolipchopterus du menar - den är mycket ovanlig och extremt svårodlad.

              Text från artbeskrivningen:
              Den blå antennmalen är en mycket svårodlad substratruvare som leker i grottor. Den är noggrann i sitt val av lekgrotta och ynglen (ca. 40-125) är svåra att dra upp. Hanen vaktar äggen. För odling krävs surt och mjukt vatten.
              Den brukar ju inte heller kallas för skäggmunsmal utan det är det brukar den vanliga Ancistrus sp. kallas. Artbeskrivningen
              Den är däremot mycket lättlekt
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Ancistrus dolichopterus är mycket riktigt blå antennmal (L183), har själv fyra stycken, två hanar och två honor. Däremot så kallas väl den vanliga (L144) för dolichopterus i en del äldre böcker?
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Mumin
                  • October 2007
                  • 3837

                  #9
                  Tror att du menar den vanliga ancistrusen och den är oftast mycket lättodlad om den trivs. Grottor och gömställen där hannen kan vakta rom och yngel behövs. Sen är det bara att vänta. Ofta är det små, icke könsmogna fiskar som säljs, så det kan ta sin tid. Men ska du vara akvarist så är det tålamod som gäller!
                  För mycket är inte nog!
                  Jag VILL ha en Elefantofon!!

                  Kommentar

                  • Alexia
                    • January 2011
                    • 509

                    #10
                    Sen passar vissa individer uppenbart inte ihop iofs. Mitt ancistruspar trivs och är könsmogna osv - men de tänker fasiken inte göra några bebisar inte. Inte lekt en enda gång, tvärtom så får honan spö om hon kommer för nära hanen.

                    Så, idag köpte jag ett nytt par, redan könsmoget (blir ju en chansning annars att få 'en av varje'). Får väl se om de tänker leka, man ser dock hur betydligt mer sams de är än mitt andra. De nya de kan sitta intill varandra osv.

                    Så kan inte tolka det på annat vis än att mitt första par helt enkelt inte 'klickar'. Tyvärr, för sjukt fin hane..

                    Kommentar

                    Arbetssätt...