Malbäbisar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Malbäbisar!

    Har nu sådär 10-15 malbäbisar i centimeterstorlek.

    Hur ser överlevnadsprognosen ut för malyngel generellt? Jag matar inte särskilt, utan de gnager alger på rutan, på rötter, o annan inredning precis som de två vuxna.
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Vet ju inte riktigt vad för malar du har men ancistrusmalar brukar ha en kritisk period vid ca. 2v ålder. Testa trä en gurkbit på en sked och låt ligga 1-2 dygn. Finns det inte tillräckligt med mat i karet kommer en del yngel försvinna vid den åldern.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • perfetto
      • March 2008
      • 1593

      #3
      Ah, tackar för infon. Tror att de kanske redan funnits mer än två veckor, men det är ju inte fel att förstärka om det behövs.

      Hur snart är de frisimmande egentligen, de där små battarna?

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Ca. 5-7 dagar efter de kläckts brukar de lämna grottan.
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Karåla
          • December 2010
          • 20

          #5
          Jag fick ett gäng bebisar.Såg sex stycken samtidigt en gång men nu verkar det inte vara några kvar......Var det för lite mat då? Det finns alger nog att käka på men alger kanske inte är nog?

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Alger är oftast inte nog utan lite grönsaker bör man mata med om man vill att fler än enstaka ska överleva. Men har man större fiskar brukar ynglen bli mat åt dem tyvärr. I ett sällskapskar överlever en och annan men om man vill behålla många får man antingen flytta ynglen eller eventuella hotfulla fiskar.
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • pernilla78
              • November 2010
              • 303

              #7
              jag har själv å de va 2a gången mina la ägg så direkt fick hanen å äggen eget litet kar..sen när dom kläcktes fick han komma tebax till stora karet och dom började matas när deras gulesäck va borta efter ett par dar..men så beställde ja nutrafin max till yngel och nu äter dom riktigt bra..dom ville inte smaka sallad,gurka el ärtor ens..flyttade dom igår till ett mindre kar i stora så nu ä de fart på dom..scalarerna försöker äta upp dom genom glaset men föga funkar de..bara lite att skratta åt..tänkte ha dom där till de blir lite större än 2 cm iallafall innan de får ut te stora världen..
              corydoras ancistrus äppelsnäckor
              segelfenpleco malaysiska sandsnäckor
              310 L SA
              10 L nano räkkar med white pearl

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #8
                Scalarer är en styggelse när man har ancistrusyngel
                Likaså tetror
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • pernilla78
                  • November 2010
                  • 303

                  #9
                  ja de håller ja med om nina82..mina nu växt till sig och problemet jag nu sitter me el ja problem ä ju att ja har 2 som ä nästan 3 dubbelt så stora som de andra så ja fattar inte men de äter allt från salladsblad,gurka,vaffers,speciell bebbemals mat och ärtor..å hittills har kanske 2 dött sen över 1 månad tebax å dom lever loppan i sin yngelkasse som hänger på sidan av karet..löcka te å håll oss underrättade
                  corydoras ancistrus äppelsnäckor
                  segelfenpleco malaysiska sandsnäckor
                  310 L SA
                  10 L nano räkkar med white pearl

                  Kommentar

                  Arbetssätt...