Min ancistrus har lagt ägg, vad gör jag?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • monimo
    • August 2007
    • 88

    Min ancistrus har lagt ägg, vad gör jag?

    Jag har ett akvarium på 160 l där jag har 3 scalarer, några kardinaltetror och 3 st ancistrus malar (stavas de så?). En av malarna har liksom skägg, de andra två har inget. Antar att skägg-malen är en hane??

    I alla fall, nu när jag matade dom så hittade jag först inte den malen med skägget. Men så kollar jag runt och jag ser att han har grävt lite här å där. Så kollade jag lite under min filterbehållare, där ligger han! Och det är massvis av ägg där också!!! Oj, tänkte jag. Coolt.

    Måste jag göra något och kommer de där att kläckas snart? Och i så fall kommer ynglena överleva i det akvariet?

    Tacksam för hjälp.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det finns en risk att skalarerna kommer att ta yngel, men du får se om det överlever några. Gör det inte det så har de fått en rejäl middag iaf.
    Det är lite svårt att råda dig till något, visst är det kul att de lekt och där är yngel, men för att ynglen ska överleva bör du kanske ta bort skalarerna eller flytta malarna till ett annat kar och det kanske inte är så kul? Så mitt råd är att inte göra något, de som överlever är bonus, och de kommer snart att leka igen.
    Och du har helt rätt, den med skägg är hannen!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • pernilla78
      • November 2010
      • 303

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Det finns en risk att skalarerna kommer att ta yngel, men du får se om det överlever några. Gör det inte det så har de fått en rejäl middag iaf.
      Det är lite svårt att råda dig till något, visst är det kul att de lekt och där är yngel, men för att ynglen ska överleva bör du kanske ta bort skalarerna eller flytta malarna till ett annat kar och det kanske inte är så kul? Så mitt råd är att inte göra något, de som överlever är bonus, och de kommer snart att leka igen.
      Och du har helt rätt, den med skägg är hannen!
      mina har lekt för 2a gången och eftersom ja just då bytte till större kar fick hanen å äggen ett eget litet kar..när dom kläcktes så fick han komma tebax till stora karet medans de små ynglen nu blivit av me gulesäcken å de ä disco i yngelakvariet men ja skulle göra som Ansjo sa..låt dom bara va så sköter naturen resten..så söta när dom börjar bli mörka och av me gulesäcken...löcka te
      corydoras ancistrus äppelsnäckor
      segelfenpleco malaysiska sandsnäckor
      310 L SA
      10 L nano räkkar med white pearl

      Kommentar

      • monimo
        • August 2007
        • 88

        #4
        Ok, jag tittar nu och kan inte se vare sig några ägg, yngel eller hanen. Han har grävt igen där det gick att se in. Men det är väl bara att avvakta då, å se om det dyker upp några yngel. Vore ju kul att få se dom.

        Kommentar

        • macke_fisk
          • December 2005
          • 4442

          #5
          När de väl har lekt för första gången så kommer de inte sluta. De kommer bara att leka o leka o leka osv. Du kommer kanske ha karet fullt av ungar .
          MVH macke_fisk

          Kommentar

          Arbetssätt...