Storlek ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guppy_johan
    • August 2008
    • 100

    Storlek ?

    hej jag undrar om Ancistrus blir större i ett säg 110 liter än 60 liter akvarium? Eller får dem storleken efter hur mycket man matar dem, så att en en Ancistrus i ett 60 liters akvarium kan bli lika stor som ett 110 liters ?

    Fundera på att ha några mindre ancistrus i ett mindre akvarie och låta dem växa upp tillsammans !
  • robidobban
    • March 2009
    • 652

    #2
    jag tror inte att dom blir mindre för att dom bor i ett litet akvarium men jag har för mig att dom växer långsammare.

    Kommentar

    • Guppy_johan
      • August 2008
      • 100

      #3
      okej ! tack för svaret

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        I Ingo Seidels L-malsbok så står det

        Tråkigt nog finns det fortfarande en del människor som tror att fiskar anpassar sin storlek efter akvariets storlek men så är inte fallet. Man vet numera att om fiskarna ges optimala förhållanden i övrigt, är det bara vattenkvalitén och inte akvariets storlek som har en positiv eller negativ effekt på fiskens tillväxt. Av denna orsak är inte malarna det minsta bekymrade över akvariestorleken utan fortsätter att växa och blir så småningom alldeles för stora för deras akvarium. På sikt kommer bara en individ att överleva i ett för litet akvarium och det inte enbart pga storleken utan även pga en med åldern tilltagande aggressivitet mot andra stora sugmalar.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Guppy_johan
          • August 2008
          • 100

          #5
          okej tack Kjell ! Då skall jag ha bra vattenkvalité i akvariet och hoppas på det bästa ! Borde inte vara så svårt när det gäller malar.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Guppy_johan
            okej tack Kjell ! Då skall jag ha bra vattenkvalité i akvariet och hoppas på det bästa ! Borde inte vara så svårt när det gäller malar.
            Hoppas på det bästa - det det står är att de skall INTE hållas i för små akvarier
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • pernilla78
              • November 2010
              • 303

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Hoppas på det bästa - det det står är att de skall INTE hållas i för små akvarier
              bra citat du hittat där Kjell...
              corydoras ancistrus äppelsnäckor
              segelfenpleco malaysiska sandsnäckor
              310 L SA
              10 L nano räkkar med white pearl

              Kommentar

              Arbetssätt...