Chokladmal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • emmelie87
    • December 2010
    • 33

    Chokladmal

    Jag har en Chokladmal, vilket kön vet jag ej och den är ca 6-8 cm lång.

    Jag har en del funderingar kring denna mal.

    Hur ser man skillnad på könen på dessa ?
    Och hur ser man att de är med yngel/rom ?

    jag har haft denna chokladmal i ca 4 veckor nu och jag har ingen annan av samma art.
    En ancistrus har jag oxå men den har bara vart i karet i 2 veckor, ca.

    Nu är de så att min Chokladmal är jätteskygg, aldrig framme när lyset är tänt och när det vart matdags har den ALDRIG kommit fram.
    Men ikväll när ja matade fiskarna kom den fram på en gång och åt av tabletterna och mygglarverna.
    Jag la då märke till att min chokladmal som alltid annars vart vit lr ljust beige under magen nu var gråaktig och hade en stooor bula under magen, precis efter fenorna.

    Kan det vara så att denna mal är dräktig ?
    Och isf kan detta ha blivit innan ja köpte den ?
    men denna chokladmal var den enda som fanns i djuraffärn när jag köpte den, dom hade inga mer av den sorten.
    Samtidigt som jag köpte denna så köpte jag en Ancistrus, kan malar leka med malar av andra sorter ?

    tacksam för svar
    Emmelie
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Honorna är ofta rundare än hanarna, annars finns väl inga särskilda könsskillnader vad jag vet. Och odling av den typen av malar är nog ovanlig. De kan kanske leka med andra, liknande och närbesläktade arter, men med en Ancistrus, nej, hehe

    Att de ofta inte visar sig på dagen är inget konstigt, då de är nattaktiva. Har själv några prickiga knorrmalar, som nästan aldrig är framme, även om det går lite i perioder verkar det som. Så blev lite förvånad när en svart boll med vita prickar och fenor kom fram och tog en fodertablett framför nosen på nyckelhålscikliderna och deras yngel.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • emmelie87
      • December 2010
      • 33

      #3
      ja, jag vet att de är nattaktiva =)
      jag vart bara så förvånad som sagt över att malen FAKTISKT kom fram mitt på dagen när det var matdags.. det har aldrig hänt förr och jag har dessutom heller aldrig sett malen äta !!
      så ja vart bänkad framför karet å bara tittade på den ! bättre teve går nog inte få haha

      de lustiga me de hela är ju att, malen va så rund å tjock under till och ist för att magen va ljusbeige så va själva utbuktiningen under magen gråaktig.

      Detta var 2 dagar sen och sen dess har ja inte sett till malen.
      Den har ett speciellt ställe i roten där man kan se den ligga JÄMT, men nu ligger den inte där längre så ja undrar vart den gömt sig

      Kommentar

      Arbetssätt...