Mat till Corydoras

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fremar
    • August 2003
    • 1287

    Mat till Corydoras

    Har ju köpt 10 Corydoras green laser, de är inte så framfusiga på maten direkt så jag vet inte om de får i sig tillräckligt. Samt vad för mat som passar dem bäst, har provat med såna sjunkande tabletter, men de hinner inte ta dem innan Nyckelhålscikliderna och Scalarerna har tagit dem. Funderade på om detta foder kan vara bra http://www.tradera.com/Tropical-Shri...1861_124345423
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Nja corydoras är ju carnivora medan räkor oftast är omnivora/herbivora så de bör ju inte ha samma typ av foder. Det finns maltabletter som är avsedda för carnivora arter som t.ex. corydoras
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • fremar
      • August 2003
      • 1287

      #3
      http://www.tropical.com.pl/supertabin-b,d86,0,en.html sånt foder kanske är bättre då?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av FaZt
        http://www.tropical.com.pl/supertabin-b,d86,0,en.html sånt foder kanske är bättre då?
        Definitivt
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • fremar
          • August 2003
          • 1287

          #5
          Oki tog å köpte en sån burk på tradera å en av denna http://www.tropical.com.pl/supervit-...,d65,0,en.html

          Kommentar

          • Nasso
            • November 2010
            • 719

            #6
            Jag kidnappar denna tråden lite...

            Jag är lite orolig över mina corydoras. Har 9 st corydora sterbai, 4st kuhlii ål och 2 st ancistrus i ett 180L. Ganska tätt på botten alltså. I vattnet finns fjärils ciklider, koppartetror, neontetror och kubotai rasboror. Är orolig att sterbai pansarmalarna inte får tillräckligt med mat.

            Jag matar två gånger om dagen räkmix när ljuset tänds och så alternerar jag mellan röda mygglarver och artemia innan ljuset släcks.

            Hur ska jag se till att pansarmalarna får mat? Har provat att slänga i ärtor. Kuhlii och fjärilscikliderna gillade det men corydora rörde inte det. Inte så konstigt kanske om de är carnivora (köttätare för oss dödliga som inte kan alla facktermer).

            Ska jag bara mata riktigt rejält så att det blir över på bottnen? Brukar sänka farten på filtret just under matningen så att maten har en större chans att sjunka ner till botten.Eller ska jag köpa något specialfoder. Känns att det inte spelar någon roll vad jag stoppar i karet, fjärilscikliderna börjar äta på det Den senaste veckan har pansarmalarna börjat putsa bladen och min bakgrund där det finns en del alger.

            Någon som har tips? Borde väl inte vara någon större risk för övermatning med så många "dammsugare" (corydora och kuhlii)?
            /Emil Andersson
            120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

            Kommentar

            • fremar
              • August 2003
              • 1287

              #7
              Har ungefär samma problem med att Nyckelhålscikliderna och Scalarerna tar maten. Släpper jag ner en sjunkande tablett så tar de antingen den innan den hunnit ner till botten eller så tar de den från botten å simmar runt med hela tabletten i munnen och tuggar på den.

              Kommentar

              • Nasso
                • November 2010
                • 719

                #8
                FaZt, det leder mig till en ny fråga. Går det att mata ihjäl fiskar? Om man lägger i mycket mat för att pansarmalarna ska få nåt men fjärilarna äter tills de spricker? Fjärilarna har en väldig tendens att hitta maten innan pansarmalarna gör det på botten.

                Finns det inte djur som i princip äter ihjäl sig om det finns mycket mat? Hoppas inte fiskar är sånna?!
                /Emil Andersson
                120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ja man kan mata ihjäl fiskarna, men det är ovanligt och långt vanligare är att fiskarna vid övermatning istället dör pga dålig vattenkvalitet.

                  Mata corydoras med maltablletter avsedda för carnivora arter som I FaZt-länken ovan och mata i samband med att ljuset släcks i rummet på kvällen.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Jens A.
                    • March 2007
                    • 5026

                    #10
                    Tips: Bra corydoraskäk i form av miniwafers finns billigt att köpa på http://www.galakksen.se/gallery_15.html
                    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                    Kommentar

                    • fremar
                      • August 2003
                      • 1287

                      #11
                      Har provat att slänga i tabletter efter att belysningen i karet släckts, men jag ska alltså släcka ev fönsterlampor osv också innan? För de jäkla nyckelhålscikliderna verkar vara experter på att sno maten, de knyckte tom maltabletterna när mina Gibbiceps, som jag bytt bort nu, låg och åt på dem.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av Jens A.
                        Tips: Bra corydoraskäk i form av miniwafers finns billigt att köpa på http://www.galakksen.se/gallery_15.html
                        Ursäkta mig - men jag blir irriterad över när foder kallas för typ malfoder, ciklidfoder etc.

                        Olika malar kräver olika foder, olika ciklider kräver olika foder och om man påstår att det är ett bra foder till alla (oavsett om de är carnivora eller herbivora) så är det bluff
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av FaZt
                          Har provat att slänga i tabletter efter att belysningen i karet släckts, men jag ska alltså släcka ev fönsterlampor osv också innan? För de jäkla nyckelhålscikliderna verkar vara experter på att sno maten, de knyckte tom maltabletterna när mina Gibbiceps, som jag bytt bort nu, låg och åt på dem.
                          ja om ljuset i övrigt är tänt i rummet är det ju inte mörkt och då gör det ju ingen skillnad mot om akvariebelsyningen är tänd eller inte
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • fremar
                            • August 2003
                            • 1287

                            #14
                            Ok, så corydorasarna ska röra sig och leta mat fast det är helt släckt? Tycker nämligen att de bara lägger sig tillrätta och vilar då.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Ursprungligen postat av FaZt
                              Ok, så corydorasarna ska röra sig och leta mat fast det är helt släckt? Tycker nämligen att de bara lägger sig tillrätta och vilar då.
                              De är ju inte speciellt nattaktiva så man måste lära dom genom att alltid mata på ett speciellt ställe när det släcks. mata förstås lite i början innan de har lärt sig.

                              Sedan bör man dagtid mata med en typ av foder som, är smått och snabbt sprids och därför inte de stora glupska fiskarna kan slagfsa i sig. Flingor är OK och granulat av bra kvalitet är ännu bättre eftersom dessa är konstruerade som så att en del foder flyter, vissa "svävar" medan andra sjunker direkt samtidigt som det är smått och på så sätt får alla i sig mat.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...