kön på ancistrus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    kön på ancistrus

    har en nyköpt ancistrus på ca 5 cm den har mycket små tentakler som hanarna har men honorna har ju också små tentakler, så jag undrar är det en hona eller en hane eller är den för liten att man ska kunna bestämma.
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Sitter spröten bara runt munnen eller även på nosen/mellan ögonen?
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      5 cm känns som lite litet, men om en så liten har antydan till spröt, så skulle jag gissa att det är en hane, särskilt om den har uppe på huvudet.

      Har också en Ancistrus jag undrar lite över... Har en säker albinohane, som väl är ca 8-10 cm, och en annan albino som är något mindre, som har en rad med korta spröt hela vägen runt nosen, men inget på huvudet. Antar att det är en hona då, eftersom den är såpass stor, men inte har nå´t på huvudet?
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Alltid lite knepigt det där men om man ska anta eller gissa så tippar jag på att det är en hona du har. När de närmar sig 7-8cm brukar det ha börjat komma antydan till spröt på huvudet om det är en hane. Men som sagt. Svårt att avgöra. Endast tiden kan avgöra säkert
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          #5
          den har bara små spröt runt nosen ca 2-3 mm.
          idag när jag fångade upp den för jag skulle göra rent hela akvariet ordentligt så fällde den ut taggar som såg ut som små nålar under ögonen, precis på kanten av munnen. kan både ancistrus hanar och honor det?

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ja, det är deras sätt att hota rivaler, och göra sig själva svårare att äta.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • freddi36
              • December 2010
              • 2882

              #7
              ok trodde bara att de hade tentaklerna.
              de sticks regält med taggarna, blev stucken därför märkte jag det!!

              Kommentar

              Arbetssätt...