Otocinclus som börjat gömma sig - varför?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vickson
    • May 2010
    • 760

    Otocinclus som börjat gömma sig - varför?

    Köpte i slutet av juni 5 otocinclus. De har varit pigga, framåt, runda och glada. Simmat omkring och käkat alger. Vid vattenbyten har de gömt sig i sitt hörn på framsidan av karet och sen simmat fram och tillbaka i stim. I början av september köpte jag 3 otosar till. Märkte då att dynamiken förändrades. Otosarna började mer och mer gömma sig bland svärdplantorna i bakändan av karet, men man kunde fortfarande se dem. Sen för nästan två månader sen märkte jag att jag inte såg till dem lika mycket. I samma veva upptäckte jag nitrit i karet (mellan 0,025-0,005) och slutade mata dem så ofta (algtablettbitar i gurka) samt att jag gjorde en rejäl utrensning bland svärdsplantorna. Tre kunde fortfarande sitta i framkanten ibland. En hittade jag sen stack ut under en grotta. Veckorna gick och till slut såg jag inte nån. Tänkte att de alla var döda trots att jag inte hittade nåt lik. Undrade om det berodde på nitriten eller på att de inte fick mat så ofta längre (1-2 ggr/v). Tänkte också att de låg döda och orsakade nitriten. Ser inte ens till dem vid vattenbyte. Men så helt plötsligt dök den största upp igen som jag inte sett på över en månad. Hmm. Köpte en ficklampa och började lysa i grottor, kunde hitta nån här och nån där men så igår hittade jag inte mindre än 5 samtidigt - så minst fem lever alltså. Blev jätteglad. Har dock massor med skrymslen som jag inte kommer åt att lysa in i så vem vet om fler kanske lever.

    Men jag undrar så klart över deras beteende. Är det vanligt att de gömmer sig i grottor? Kan det hända att de blir "som vanligt igen" när nitriten försvinner? Finns det något jag kan göra?
  • Steff777
    • August 2010
    • 295

    #2
    Det kan ha att göra med syresättningen av vattnet. Om de inte har en relativt stark cirkulation kan de bli rätt skygga på dagarna. Öka cirkulationen i akvariet om det är möjligt, filtret behöver kanske en rengörning. Du hade ju även rensat bland växter, vilket också innebär att syrenivån sjunker.
    //Stefan Lindgren

    Kommentar

    • vickson
      • May 2010
      • 760

      #3
      Tack för svar. Tror dock inte det har med syresättningen att göra eftersom jag under perioden bytt till ett starkare filter och det är betydligt mycket mer fart nu än det nånsin varit (utan att vara överdriven storm). Även om jag rensade mycket bland svärdplantorna är det fortfarande väldigt mycket växter.

      Men det verkar i alla fall som att det inte är normalt för otosar att hålla sig gömda på det här viset så något måste ju vara fel.

      Kommentar

      • Steff777
        • August 2010
        • 295

        #4
        Det var bara en tanke, en kompis till mig ökade cirkulationen och det gjorde hans otocinclus betydligt mer aktiva på dagarna.
        //Stefan Lindgren

        Kommentar

        • vickson
          • May 2010
          • 760

          #5
          Det är en jättebra tanke och jag är glad för alla förslag jag får. Det känns dock inte som att det stämmer i det här fallet men jag ska ha det med i beräkningen.

          Kommentar

          Arbetssätt...