Vilken algätande mal skall jag välja till mitt 300 liters SA kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fremar
    • August 2003
    • 1287

    Vilken algätande mal skall jag välja till mitt 300 liters SA kar?

    Har just nu två stycken Gibbiceps som jag fick med när jag köpte karet. Planen är att byta bort dem då karet är för litet, just nu är de väl ca 10-12 cm kanske. Skulle vilja ha nån lite ovanlig mal som är snygg och kanske syns nån gång dagtid och inte bara gömmer sig hela tiden. Får ju inte vara nån som blir för stor för karet heller å som äter alger bra. Några tips på nåt passande, nåt annat än ancistrus då.
  • lofstrog
    • November 2009
    • 989

    #2
    Mitt tips är att satsa på ansitrus. Den är inte alls avanlig men passar perfekt i din storlek på kar.

    Skaffa ett snyggt vildfångat par kanske eller guldansistrus om du gillar dem.

    Bonus med ansistrus är ju att de ofta ynglar av sig ordentligt. Det kan ju vara lite kul också.

    I mitt 720L började jag med 2 honor och en hane och nu vet jag inte hur många de är men de håller efter algerna riktigt bra.

    //Roger
    Discus for life

    Kommentar

    • fremar
      • August 2003
      • 1287

      #3
      L052 Butterly Pleco då? Vill gärna ha någon med lite spännande färger/mönster. Helst hade det ju blivit L046, men den är ju inte herbivor.

      Kommentar

      • Nubi
        • March 2009
        • 9026

        #4
        L052 är fina, men jag vet inte om de är duktiga med alger. både L046, och L052 är malar som inte syns ofta.
        Det finns snäckor, "skräpsnäckor" som är duktiga städare och algätare

        Ancistrus är duktiga algätare om de inte får annat att äta. Ancistrus bäbisarna är super duktiga på att äta alger men blir dåliga på de ju större de blir.

        Alger uppstår när man matar för mkt. Eller att du har akvariebelysningen igång för många timmar.
        Man kan ha snabbväxande växter som konkurrerar med algerna polysperma är en bra växt
        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
        Fiskbloggen

        Kommentar

        • fremar
          • August 2003
          • 1287

          #5
          Har inga alger som syns ännu i alla fall, får kika lite på L052 såg att akvariebutiken 100m från mitt kontorsfönster hade de iaf. Dessa ska han ha enligt hemsidan iaf:

          L.007 Leporacanthicus Galaxias
          L. 010 A Hemiloricaria Sp. red
          L. 013 Ancistomus Sp
          L.014 Scobiancistrus Aureatus
          L.015 Peckoltia
          L.017 Hopliancistrus Cf. Tricornis
          L.030 Oliganeistrus
          L.046 Hypancistrus Zebra
          L.052 Fjärils pleco
          L.075 A.cf sabaji
          L.081
          L.085
          L.134 Peckoltia Sp. Vittata
          L.142 Snowball pleco
          L.177 Baryancistrus Sp. "Iriri-yellow-seam"
          L.188 Chaetostoma nudirostre
          L.191 Panaque Sp.
          L.200 Hypostomus Sp.
          L.264
          LDA 25 L Pitbull Pleco
          Sewellia Lineolata

          Kommentar

          • Nubi
            • March 2009
            • 9026

            #6
            Skippa allt som heter Pleco till ditt 300l. de blir stora och 300l är minsta i lagret.
            L 007 LLeporacanthicus Galaxias är riktigt snygga

            Har själv
            L. 010 A Hemiloricaria Sp. red och tycker riktigt mycket om de, men de ger sig inte på alger. (vad tar han för de?)

            Dessa är fina
            L.015 Peckoltia och inte heller svåra att få till lek

            Golden nuggets är mina favoriter, trist bara att de flesta är skygga av sig
            L.081
            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
            Fiskbloggen

            Kommentar

            • fremar
              • August 2003
              • 1287

              #7
              Fast L052 ska inte bli så stor väl? Ca 15 cm enligt http://akvaforum.no/profile.cfm?id=13559 Herbivore - Foretrekker alger og grøntfôr, men spiser også vanlige malletabletter o.l. Bør få tilskudd av grønnsaker i kosten, f.eks. forvellet spinat og agurk.

              Kommentar

              • Nubi
                • March 2009
                • 9026

                #8
                Ursprungligen postat av FaZt
                Fast L052 ska inte bli så stor väl? Ca 15 cm enligt http://akvaforum.no/profile.cfm?id=13559 Herbivore - Foretrekker alger og grøntfôr, men spiser også vanlige malletabletter o.l. Bør få tilskudd av grønnsaker i kosten, f.eks. forvellet spinat og agurk.
                De blir inte så stora nej, och de är oxå lätta till lek...har jag för mig, ingen malexpert.
                Vad vill du ha malarna till?
                Vill du ha malar som är framme jämt eller framme vid nätterna ?
                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                Fiskbloggen

                Kommentar

                • fremar
                  • August 2003
                  • 1287

                  #9
                  Vill ha nån som tar lite alger om det nu blir alger, inte så noga att de är framme jämt. Bara man kanske kan se dem nån gång i alla fall, typ som med Gibbicepsarna jag har nu. De kommer i alla fall fram och simmar runt om man ger dem såna sjunkande maltabletter på dagen, annars gömmer ju de sig i stort sett hela tiden under å bakom rötterna.

                  Kommentar

                  • Nubi
                    • March 2009
                    • 9026

                    #10
                    Ursprungligen postat av FaZt
                    Vill ha nån som tar lite alger om det nu blir alger, inte så noga att de är framme jämt. Bara man kanske kan se dem nån gång i alla fall, typ som med Gibbicepsarna jag har nu. De kommer i alla fall fram och simmar runt om man ger dem såna sjunkande maltabletter på dagen, annars gömmer ju de sig i stort sett hela tiden under å bakom rötterna.
                    Kan tipsa att häxmalarna och grenmalar är såna malar som är framme mer, mina har gömställen men jag ser de hela tiden framme, antingen på rutan eller på rötterna och bökar

                    Om man gillar annorlunda malar så finns banjomalen oxå.

                    De är snygga

                    Har en 14cm stor ancistrus, mårten, han gömmer sig och kommer BARA fram när akvariet släcks. Super tråkigt för han är sååå snygg.
                    Har en bulldog( tror de kallas så) i karet, den kommer fram när det finns mat.

                    jag tror att malar ger sig på alger om de inte får maltabletter och annat gott att äta. Annars kan du alltid skaffa garra, de är duktiga algätare
                    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                    Fiskbloggen

                    Kommentar

                    • fremar
                      • August 2003
                      • 1287

                      #11
                      Lutar nog åt L052, ska se hur den ser ut i butiken imorgon tänkte jag.

                      Kommentar

                      • slade
                        • May 2010
                        • 159

                        #12
                        Jag har en L128. Den är ganska bra som algätare och visar sig ett flertal gånger i veckan. Den är en klar favorit bland mina malar (har L081 "golden nugget" och ancistrus också).

                        Tror att L200 (som finns i "din" affär) är snarlik i beteende. Jag skulle köra på den.
                        450 L SA
                        80 L SA

                        Kommentar

                        • fremar
                          • August 2003
                          • 1287

                          #13
                          De blir nog två L052 akvariebutiken kunde nog ta hem åt mig iaf till rätt bra pris.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48147

                            #14
                            Gå in på denna sida http://www.backtonature.nu/pleco/index.php
                            och skriv in längden på ditt akvarium samt ange herbivor då får du upp en lång lista med lämpliga L-malsarter
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • fremar
                              • August 2003
                              • 1287

                              #15
                              Såg denna i butik idag och den var ju jäkligt läcker. http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMAG0017.jpg fast tyvärr verkade den vara väldigt dålig algätare. L134, Omnivorous with a tendency towards meaty foods. Not an effective algae eater.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...