Gibbiceps Segelfenspleco ca 25-28cm lång

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • icehacker
    • December 2010
    • 1046

    Gibbiceps Segelfenspleco ca 25-28cm lång

    Hej!

    Jag har "bokat" en sån här rackare men vet inte om man borde köpa en kompis till den? Kanske inte blir så bra om man köper en liten till en sån stor?

    Sen är väl akvariet för litet egentligen med, är på 260l.
    60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi
  • AnnikaMo
    • November 2008
    • 198

    #2
    Tror att malen skulle uppskatta minst 375 liters kar...Vad gäller kompis så tror jag det kan spela kvitta.
    Jag köpte mina som små och nu är de 3 år och stora. Riktiga kompisar.
    Skulle du däremot bara ha en länge så skaffar den sig ett revir och då tror jag det kan bli lite bråk.

    Jag har ett kar på 540 liter till mina....de är som ett gäng helikopers i karet skithärfigt att se...A.

    Kommentar

    • icehacker
      • December 2010
      • 1046

      #3
      Jo misstänkte det, funderar på ett till större senare isf. Men han borde väl klara sig ett tag iag.

      Köpte dock akvareit i tisdags så funderar även på om det räcker med en veckas väntan?

      Sen vad var svaret på det med kompis? Och hur ser man skillnad på hanar och honor, kanske borde ha en av varje?

      Slutligen, brukar dom äta andra småfiskar? :P
      60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Segelfensplecon kräver rejält stora akvarier som du kan läsa i artbeskrivningen http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=318&SOK=1

        De har nästintill aldrig odlats i akvarier eftersom de kräver dammar med grottor för att kunna odlas. I små akvarier kan 2 exemplar bli bitska mot varandra
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • AnnikaMo
          • November 2008
          • 198

          #5
          På Gibbiceps kan inte jag se skillnad på honor/hannar.

          Hos mig har de inte ätit småfisk. Dock om nån fisk mår kass eller börjar dö så mumsar de. Små fisk som neontetror och dylikt kan nog bli mat på natten.
          Har mina med Malawiciklider och innan dess sydamerika ciklider...de har varit för snabba för att bli uppkäkade..A.
          Tja jag skulle nog snarast skaffa större kar...de är ju vackra och lite kul att titta på..lycka till A.

          Kommentar

          • icehacker
            • December 2010
            • 1046

            #6
            Kommer ha dessa nu då:
            3st Svärdsbärare honor
            1st Svärdsbärare hane
            5st Fläckig Pansarmal
            6st barber som rasboror
            1st Scalare, ca 8-10cm i diam
            2st små scalarer
            2st Palett ciklider ca 6cm.

            Så får jag väl hoppas att han inte äter upp dom :P

            Men han som har den nu hade bara ett 100l kars så då blir de iaf lite mer plats för den =)
            60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

            Kommentar

            • icehacker
              • December 2010
              • 1046

              #7
              Han ær duktig på att støka ner och læmna stoora långa strængar :S

              Vad før fisk/ræka/snigel ær bæst på att stæda sånt tro?
              60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

              Kommentar

              • Pickles
                • October 2009
                • 1155

                #8
                Pansarmalar eller kuhliålar brukar vara duktiga på att 'plocka sönder' bajs.. men bäst är givetvis att se till att ha filtrering som tar hand om all skit.
                I mitt stora kar hamnar det en hel del gojs i de tätaste växtsnåren i och för sig, men där får det ligga. Försvinner till sist ändå om man inte bryr sig.
                "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                ~25l vatten

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  tycker du ska försöka göra dig av med gibbisen till nån som kan ta hand om den. asså ett större kar.

                  Kommentar

                  • icehacker
                    • December 2010
                    • 1046

                    #10
                    Ursprungligen postat av Pickles
                    Pansarmalar eller kuhliålar brukar vara duktiga på att 'plocka sönder' bajs.. men bäst är givetvis att se till att ha filtrering som tar hand om all skit.
                    I mitt stora kar hamnar det en hel del gojs i de tätaste växtsnåren i och för sig, men där får det ligga. Försvinner till sist ändå om man inte bryr sig.
                    Jo, det samlas mycket på væxterna runt hans grotta dær, har 5st små pansar som småtuggar lite men det gør ingen større skillnad dock så tænkte om det kanske fanns någon bættre læmpad fisk man kunde ordna.
                    60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                    Kommentar

                    • Pickles
                      • October 2009
                      • 1155

                      #11
                      Jag tycker också att karet är lite i minsta laget, men det vet du redan att det är tror jag.

                      Hur som helst finns det som bekant inga fiskar/snäckor/räkor som 'äter' avföring, utan man får vackert rikta utblås och insug så att det fungerar. Men visst kan det vara knepigt med gibbar - de är storskitare! ^^
                      Nästan lika illa som guldfisk.
                      "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                      ~25l vatten

                      Kommentar

                      • icehacker
                        • December 2010
                        • 1046

                        #12
                        Ursprungligen postat av hannesc
                        tycker du ska försöka göra dig av med gibbisen till nån som kan ta hand om den. asså ett större kar.
                        Det ær ju min motivering till att få køpa ett nytt større kar juhe :P
                        60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                        Kommentar

                        • icehacker
                          • December 2010
                          • 1046

                          #13
                          Ursprungligen postat av Pickles
                          Jag tycker också att karet är lite i minsta laget, men det vet du redan att det är tror jag.

                          Hur som helst finns det som bekant inga fiskar/snäckor/räkor som 'äter' avföring, utan man får vackert rikta utblås och insug så att det fungerar. Men visst kan det vara knepigt med gibbar - de är storskitare! ^^
                          Nästan lika illa som guldfisk.
                          Jo de ær ju det :P
                          Kanske skulle prova ha hans grotta vid pumpen istællet.
                          60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                          Kommentar

                          • icehacker
                            • December 2010
                            • 1046

                            #14
                            Hur mycket skall man egentligen mata en sån här bjässe?

                            Har såna små maltabletter men de känns väldigt små för honom.
                            Brukar koka broccoli också men hur mycket och ofta ska de matas när de är i denna storleken ?
                            60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                            Kommentar

                            • icehacker
                              • December 2010
                              • 1046

                              #15
                              Kanske inte ska ge honom pansarmalstabletter alls eg? Blir dock svårt då han genast sveper fram och viftar bort andra spekulanter på bottenmat ^^
                              60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                              Kommentar

                              Arbetssätt...