Hur ska jag fånga in 8 metallpansarmalar lättast?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fremar
    • August 2003
    • 1287

    Hur ska jag fånga in 8 metallpansarmalar lättast?

    Ska byta bort Metallpansarmalarna jag fick med karet då jag istället ska köpa Corydoras green laser, vill bara ha en Corydoras art i karet. Hur gör jag lättast för att lura in de snabba små malarna i håven? Känns som det kan bli rätt besvärligt att lyckas med det? Några tips på hur jag ska lura dem?
  • Hvarulf
    • April 2010
    • 75

    #2
    Gör en fiskfälla av en petflaska som du kapar den koniska delen på och vänder ut och in. Tejpa med silvertejp, stoppa lite mums iflaskan, typ röda mygg, sen är det bara vänta och skörda. Förmodligen kommer annan fisk också simma in men det är bra mycket lättare än att hålla på och håva runt.

    Kommentar

    • fremar
      • August 2003
      • 1287

      #3
      Ah smart fast röda mygg har jag inte hemma å kommer inte köpa. Men fryst artemia har jag iaf, kanske funkar det med. Kan väl få med lite Glödbandstetror möjligen, Skalarerna och Nyckelhålscikliderna kommer ju i alla fall knappast in i flaskan

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Jag tror tyvärr den fällan bara kommer att fånga dina tetror, hålet är lite för litet för att pansarmalar ska vilja simma in där i någon större mängd.
        Antingen matar du vid framrutan när håven redan är i vattnet för att inte skrämma dem och gör ett håvtag, eller får du försöka fånga dem en och en, lite då och då.
        Funkar inte detär det bara att börja tömma ur inredningen...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • fremar
          • August 2003
          • 1287

          #5
          Hmm hoppas jag slipper det i alla fall, får börja redan ikväll kanske hehe. Så kan jag ta en om dagen eller nåt.

          Kommentar

          • Icecoffee
            • November 2010
            • 447

            #6
            tid och tålamod
            Cogito, ergo sum
            (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
            (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              En fiskfälla är nog bästa sättet att fånga corys, ja. Tänk bara på att om ifall flaskan skall lägga i under längre tider, måste man borra ut små hål i den så att vattnet kan cirkulera även i flaskan. Gör man inte inte det = syrebrist och döda firrar!
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • fremar
                • August 2003
                • 1287

                #8
                Ok, men jag provar med en fiskfälla ikväll då så får jag se. Eventuellt så kanske jag måste åka och hämta fiskarna redan ikväll då får de isåfall gå i karantänkaret till helgen. Säljaren ville helst inte hålla dem till helgen

                Kommentar

                • fremar
                  • August 2003
                  • 1287

                  #9
                  Detta går kanonbra, 10 minuter i vattnet för fällan och i den sitter 5 corydoras och bara en glödbandstetra. Får tömma den nu för tetran har panik.

                  Kommentar

                  • fremar
                    • August 2003
                    • 1287

                    #10
                    De tre sista tog lite längre tid, men till slut så simmade två av dem in å den sista fick jag jaga in med håven.

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Skönt att det gick så bra, bara att gratulera!
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • fremar
                        • August 2003
                        • 1287

                        #12
                        Nåt smidigt tips på att fånga in två Gibbiceps på ca 12 cm? Harpun? Kräftbur?

                        Kommentar

                        Arbetssätt...