Ancistruslek med PVC-rör?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PLTS
    • February 2010
    • 25

    Ancistruslek med PVC-rör?

    Jag har 2 honor samt en 1 hane som är lekmogna och jag har haft dom i ca 9 månader men än så länge har det inte blivit någon lek. Jag har försökt med olika grottor som dom ofta är i själva men dom leker inte så nu har jag skaffat mig PVC-rör och tänkte prova om det hjälper så därför undrar jag om någon har något tips på vilken längd man ska kapa dom och ifall man ska ha flera på samma plats eller om man ska sprida ut dom lite i karet.
    Tar glatt emot alla tips =)

    Funderar även lite om när Ancitrusar blir könsmogna för jag har några mindre i ett annat kar och då har två av dom fått "skägg" för några veckor sedan, är dom könsmogna då eller ska dom bli ännu större innan dom blir de?


    Tacksam för alla svar =)
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    PVC rör funkar, men annars gräver de ut egna grottor eller bara bosätter sig där det är lite skyddat. De har inga stora krav på grotta bara de har lite skydd och helst tak över huvudet.

    Jag tippar dina "lekmogna" fiskar inte är riktigt vuxna än, ge dem bra mat och vänta. De leker oftast inte förrän de är en bra bit över 5 cm. Om din hane inte har ordentligt "helskägg" finns en möjlighet att din hane är en hona - vissa honor kan ha "skäggstubb" och kan misstas för hanar. Omväxlande kan unga hanar under 5-6 centimeter ibland ännu inte ha något skägg. Ordentligt vuxna djur på 10 cm eller större brukar man inte kunna ta fel på könet på.

    Om dina fiskar är fullvuxna och du har en tydlig hane och en tydlig hona, så är mitt tips att mata ordentligt och vänta. De leker i så fall så snart honan bildat ägg.
    Senast redigerad av Azur; 21 November 2010, 17:15.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • PLTS
      • February 2010
      • 25

      #3
      Okej tack för ditt svar. Min hane är 10-11 cm och hona är ca 8 cm så de borde ju vara konsmogna men dom i det andra karet är säkert inte det isåfall. Men har du nått tips på hur långt röret borde vara ?

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Tycker mig minnas nån tumregel om att grottan ska vara 1.5 - 2 gånger längre än fisken, och 1.5 gånger bredare än fiskens huvud. Det ska vara trångt.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        Arbetssätt...