Skäggmunsmal - ålder & "snällhet"?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SalFord
    • November 2009
    • 20

    Skäggmunsmal - ålder & "snällhet"?

    Hej!

    Jag undar hur gammal en Skäggmunsmal blir? Har nämligen en kvar i akvariet som lever på och på och på.. vilket såklart är underbart men alla hans kompisar hinner dö ut och han verkar inte vara så "snäll" som säljaren utlovat?
    Enligt säljaren som vi köpte honom av för 5,5 år sedan så är dem ej aggressiva mot sin art eller fiskar.
    Sedan hans hona dog har vi försökt placera in nya skäggisar till honom men detta verkar inte fungera.. dem försvinner spårlöst inom något dygn och sedan kan man återfinna skelettet i någon snäcka eller så..

    Lider han mycket utav att vara ensam? Om han gör det, hur ska vi då göra? De vi försökt placera in till honom har varit små men jag vet inte om det är så smart att ha i en vuxen skäggmunsmal till honom ifall han nu är aggressiv..


    Kan ju nämna att han städar bort döda fiskar direkt - här hinner man inte ens se liken ;-)
  • danne0301
    • July 2009
    • 1128

    #2
    Verkar vara en riktig surgubbe
    Kanske om du hittar en vuxen hona?
    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

    2 gånger 54L odlingsprojekt
    540L Ormhuvudfisk som blev CA

    Kommentar

    • SalFord
      • November 2009
      • 20

      #3
      Ursprungligen postat av danne0301
      Verkar vara en riktig surgubbe
      Kanske om du hittar en vuxen hona?

      Ja, det skulle väl kunna vara något :-) Om man nu får tag på en fullvuxen hona någonstans..

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        Jag skulle inte sätta i en ända ny Skäggmunsmal till den där hanen, Skäggmunsmals hanar blir ofta väldigt aggro som äldre..

        Speciellt gentemot andra malar och annan bottenlevande fisk, de kan även bråka en hel del med ciklider..
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Försök du hitta en ny hona som är lite äldre och har du flera ställen som de kan sura under kommer det säkert att gå bra, förutsatt att karet är stort nog.
          Nackdelen med äldre hannar är att de inte är lika intresserade av att föröka sig, om de inte har kvar sin gamla hona. Då är en ung hanne lite hetare på gröten...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • SalFord
            • November 2009
            • 20

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Försök du hitta en ny hona som är lite äldre och har du flera ställen som de kan sura under kommer det säkert att gå bra, förutsatt att karet är stort nog.
            Nackdelen med äldre hannar är att de inte är lika intresserade av att föröka sig, om de inte har kvar sin gamla hona. Då är en ung hanne lite hetare på gröten...

            Haha, eh..
            Bryr mig inte om ifall han inte vill föröka sig, undrar bara om det är synd om honom för att han är ensam?

            Kommentar

            • SalFord
              • November 2009
              • 20

              #7
              Ursprungligen postat av pikachu
              Jag skulle inte sätta i en ända ny Skäggmunsmal till den där hanen, Skäggmunsmals hanar blir ofta väldigt aggro som äldre..

              Speciellt gentemot andra malar och annan bottenlevande fisk, de kan även bråka en hel del med ciklider..

              Ja, nog kan man säga att han är lite onödigt aggro och lat

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Nej, det behöver du inte tänka på.
                De är ensamna för det mesta ändå, förutom just vid parningen, så malen bryr sig troligen inte...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • SalFord
                  • November 2009
                  • 20

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Nej, det behöver du inte tänka på.
                  De är ensamna för det mesta ändå, förutom just vid parningen, så malen bryr sig troligen inte...
                  Vad bra! Då får han bo kvar där nere själv.. Heh..

                  Beror parningen på åldern eller storlek? Har hört att dem förökar sig "sämre" när dem blir cirka 10 cm (min är 18cm) eller mer.
                  Såklart hänger ju ålder+storlek ihop till viss del men iallafall..

                  Kommentar

                  • danne0301
                    • July 2009
                    • 1128

                    #10
                    18?? Jag tolkade det kanske lite för fort som vanlig ancistrus men de blir ju runt 10 eller som allra mest 15.. Hur ser han ut, färg?
                    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                    2 gånger 54L odlingsprojekt
                    540L Ormhuvudfisk som blev CA

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Ursprungligen postat av SalFord
                      Vad bra! Då får han bo kvar där nere själv.. Heh..

                      Beror parningen på åldern eller storlek? Har hört att dem förökar sig "sämre" när dem blir cirka 10 cm (min är 18cm) eller mer.
                      Såklart hänger ju ålder+storlek ihop till viss del men iallafall..
                      Håller med, är den 18 cm är det nog ingen Ancistrus...
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • SalFord
                        • November 2009
                        • 20

                        #12
                        Ursprungligen postat av danne0301
                        18?? Jag tolkade det kanske lite för fort som vanlig ancistrus men de blir ju runt 10 eller som allra mest 15.. Hur ser han ut, färg?

                        Haha, men jo, det är bara en vanlig ancistrus :-) Ser ut som en skäggis, mörkbrun med ljusare fläckar, läskiga ögon och mage ;-) Men han kanske har växt så mycket för att han har varit själv i så många år nu (med alla misslyckade försök till kompisar som blev mat, haha..) För övrigt ser han precis ut som en vanlig ancistrus och där vi köpte honom sade dem det.. Iallafall

                        Kommentar

                        • Miliimli
                          • March 2010
                          • 2457

                          #13
                          Har du en bild på underverket?

                          Kommentar

                          • SalFord
                            • November 2009
                            • 20

                            #14
                            Ursprungligen postat av Miliimli
                            Har du en bild på underverket?
                            Haha, på monstret? Nej, men kan försöka få till någon :-) Han gömmer sig bara på dagarna och är rätt lättskrämd

                            Kommentar

                            • Miliimli
                              • March 2010
                              • 2457

                              #15
                              Okej, men gör ditt bästa

                              Kommentar

                              Arbetssätt...