Synodontis nigriventris

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • klavertrampet
    • June 2009
    • 16

    Synodontis nigriventris

    Hej
    Det här är mitt första inlägg, så ha förståelse om det blir knas.
    Min son har 5st "vändmalar" var av 2st har blivit riktigt runda om magen. Dessa malar är ca 7-8 cm
    med fenan. Kan det vara så att dom blir könsmogna så tidigt, eller ska man oroa sig för någon sjukdom. Dom kommer fram som vanligt på natten, men är väldigt skygga, så jag har inte märkt något tidigare.

    Hoppas allt blev rätt nu.
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Om det är nigriventris så kan de mycket väl vara könsmogna, eftersom de, vad jag förstått, inte blir lika stora som många andra Synodontisarter, runt 10 cm bara. Malhonor blir ofta rundare än hanar, så det är nog ingen fara. Tyvärr så verkar Synodontis ofta vara svåra att artbestämma som små, och jag har letat efter den äkta nigriventris, men har inte sett nå´n på länge. Har bl.a sett ungdjur av S. eupterus säljas som S. nigriventris, trots att de som vuxna blir större, och inte ser likadana ut som nigriventris.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • klavertrampet
      • June 2009
      • 16

      #3
      Det var välldans va fort man fick svar.
      Om det är nigriventis eller inte det vågar inte jag svära på,
      men i affären sa dom att det var vändmalar.
      Jag har själv 3st eupterus i 3 olika strl. ca 18, 16 och 13 cm
      varav den "den lilla" kommer från samma affär som "vändmalarna".
      I affären visste dom inte vad det var för en mal men jag fick den billigare för att den hade "naggad rygg fena"
      Jag tyckte det va lite kul med uttrycket med tanke på att dom ser ut så. Men "vändmalarna har inte tillstymmelse
      till sådana ryggfenor. vet nån när dom börjar växa så kraftigt på eupterus:arna?
      Tack för den snabba responsen

      Kommentar

      • klavertrampet
        • June 2009
        • 16

        #4
        Det stämmer nog att det inte är Synodontis nigriventris men det ser inte riktigt
        ut som eupterus heller, då dom inte har "den där"ryggfenan. Den kanske kommer senare, vem vet.
        Men om det är en eupterus kan det fortfarande vara så att dom är könsmogna när dom e ca 7-8 cm??

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Ja, eupterus har ju höga ryggfenor, med förlängda ryggfensstrålar, de kallas ju faktiskt fjäderfensmal på svenska ibland. Se´n har ju en del individer riktigt höga och vackra fenor, med oskadade fenstrålar, medan en del kan se lite mer trasiga ut. Vändmal är vad jag har förstått ett ganska vitt begrepp, även om det väl är nigriventris (betyder ju svart buk, vilket syftar på den omvända kamouflagefärgen rygg/buk som de fått på grund av vanan att simma upp och ner) som simmar mest på rygg, så kan vändmal syfta på flera Synodontisarter. Affärerna har nog inte alltid så stor koll på vad de köpt in.

          Har själv ett par Synodontismalar, som såldes som vändmal bara, men som, om man kollar på zoopets artbeskrivningar förmodligen är robbianus. De är bruna/bronsaktiga, med svarta prickar, och antydan till ett svart streck från ögat till munnen. En snarlik art är Synodontis nigrita. Eupterusen har inte den höga fenan från början, och de har ett helt annat mönster än de har som vuxna.

          Malar verkar ha en tendens att vara rätt glupska, så de kan nog lätt se ut som de svalt en golfboll.
          Senast redigerad av Shepard; 10 November 2010, 22:06.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          Arbetssätt...