hålla gibbi kallt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danne0301
    • July 2009
    • 1128

    hålla gibbi kallt

    Jag tänkte mig inte riktigt för idag när jag köpte en liten Gibbis. Den ska ju gå i ett subtropiskt kar som (förhoppningsvis), kommer att hålla neråt 18-20 grader periodvis. När jag kollar artbeskrivningen så rekommenderas ju 25+ :s

    Kommer det funka eller inte?
    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

    2 gånger 54L odlingsprojekt
    540L Ormhuvudfisk som blev CA
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Den kommer troligen att tyna bort och dö i den tempen, så det är inget att rekomendera.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      #3
      hur långa är perioderna??
      Jag har haft gibbi i ett kar utan doppvärmare (hade guldfisk) och tror det låg på 20-22 året om.

      Men det finns väl andra malar som tål den tempen bättre? kanske är bättre att satsa på dom då..
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • danne0301
        • July 2009
        • 1128

        #4
        Idealiskt är att tempen följer med årstiderna, men eftersom min källare är uppvärmd till viss del så kanske perioderna blir konstgjorda och kortare, ska köra utan värmare så jag vet faktiskt inte ännu. Kruxet är att det behöver vara lite robustare fisk då den ska gå med predatorer..ancistrus eller liknande storlekar går inte.

        Låter ju inge bra som ansjo säger :/
        Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

        2 gånger 54L odlingsprojekt
        540L Ormhuvudfisk som blev CA

        Kommentar

        • karrokaja
          • March 2006
          • 5388

          #5
          'mina gibbisar dog efter ett tag, typ 1 år. trodde att det var nitrit... eftersom jag bytte vatten typ en ggr mån och hade ett litet sketet innerfilter..
          Men det kan ju ha varit i kobination med det kalla vattnet.

          Jag tror inte att gibbin kommer må bra dom kalla perioderna.
          och riksen är ju att den blir sjuk och eländig innan den dör... om den dör
          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

          Kommentar

          Arbetssätt...