Ancistrus dolichopterus, hane och hona?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Ancistrus dolichopterus, hane och hona?

    Det här är två av mina blå antennmalar (L183), tycker de ser ut som en hane och en hona, har jag rätt?
    Bifogade filer
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Nope, det är två hanar.. :/
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • macke_fisk
      • December 2005
      • 4442

      #3
      jag tror att det är hane och hona, honor kan få lite skägg när de kommer upp i ålder.
      MVH macke_fisk

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Jepp, det är ett par.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Ok Ja, vad jag har förstått så får blå antennmalshonor mer "skägg" än vanliga Ancistrushonor?
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Jag har tyvärr bara en hona kvar nu, och hon har som din ganska mycket skägg men bara i en rad runt huvudet.
            Har själv några andra sorter VF Ancistrus och honorna där har inte alls lika mycket skägg om de alls har något, och kollar man sedan på tex. A.ranunculus ser man knappt skillnad på könen där hanen har tre rader skägg medans honan bara har två.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Jag har fyra eller fem tror jag, köpte fem små, vet inte om alla fortfarande lever, men jag tror att det i alla fall är fyra kvar.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                De är snygga men väldans tråkiga, knappt de kommer fram när man matar dem ens...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  De är snygga men väldans tråkiga, knappt de kommer fram när man matar dem ens...
                  Tja, mina är framme lite då och då, särskilt när man lagt i en algtablett eller två Tror jag såg tre på en gång häromdagen, vid och på framrutan. Kollade på en bild på din hona, och funderar på en sak... Din är inte alls lika svart, och har inte lika många små vita prickar som mina, samtidigt som de vita fensömmarna mina hade som små verkar vara borta, medan din har dem kvar. Är det olika varianter?
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Nej, det tror jag knappast. Numera är hon betydligt stärre än på bilden och de vita kanterna på fenorna är borta. Hon har iofs inte lika många vita prickar som dina, men det kan säkert skilja sig från individ till individ.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Ok, man kan ana en vit naggad kant om man tittar noga på bilden på min hona såg jag nu Skulle hur som helst vara kul att få lek av dem nu när de klarat sig till vuxen ålder Hade aldrig haft dem innan när jag köpte dem som små, så visste inte hur tåliga de var, men de verkar ju inte alltför känsliga. En är ute och rör på sig nu ser jag.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        De ska tydligen ha ganska surt vatten för att trivas som bäst, och det är nog det man får gå efter om man vill ha lek på dem.
                        Men som små är de allra snyggast, med vita prickar och de vita kanterna på fenorna.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Ja, jag har ingen aning vad jag har för pH i nu Det enda jag vet är att så vitt skilda ciklider som paletter, scalarer, och Cryptoheros siquia leker som kaniner, och har yngel av alla tre paren nu. Har tre ganska stora rötter i, så pH borde ju vara rätt lågt.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Om de kräver det vet jag inte, men jag hörde en siffra på runt 5 i pH och då är det riktigt survatten...
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              För ca 10 år se´n hade jag ett Marin 250-liters (hade haft det länge), som jag ångrar lite att jag sålde (ett antal år se´n), och vid ett tillfälle så åkte jag till en affär och lät honom testa vattnet, och han frågade hur mina fiskar mådde... Det var runt 5 i pH Men fiskarna mådde alldeles utmärkt, hade bl.a ett scalarepar med frisimmande yngel i det akvariet ungefär samtidigt... Men kanske skulle vara en idé att testa vattnet i alla karen snart.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...