Hoplosternum (Megalechis?) littorale

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Hoplosternum (Megalechis?) littorale

    Köpte i dag fem Hoplosternum (Megalechis?) littorale, och jag är lite förvirrad. Dels ser de inte direkt ut som bilderna på artbeskrivningen här på zoopet, och dessutom såg de flesta av dem i affären mer ut som Megalechis thoracata, så han misstänkte att han hade blivit lite lurad. De fem jag köpte var de enda som man garanterat kunde se att de inte var thoracata. De har ett brett bandmönster, ett svart lodrätt band i stjärtfenan. och ca fyra vita prickar bakom huvudet. De övriga liknade thoracata mer, men ändå inte riktigt, några var nästan lite tigrerade på ryggen, och jag har för mig att några även hade antydan till det svarta bandet i stjärtfenan. Men ingen av dem med det mönstret såg ut att ha de vita prickarna bakom huvudet. Kan de ha varit littorale ändå, eller kanske thoracata? Alla verkade ha lite för långa och platta huvuden för att vara thoracata.

    Ändrar littorale utseende när de blir större? På de bilder jag sett är de nästan omönstrade, med en kluven stjärtfena. På vissa av de jag köpte kan man ana att övre delen av stjärtfenan är lite längre än den undre.
    Senast redigerad av Shepard; 28 October 2010, 19:14.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Här är en bild hur som helst.
    Bifogade filer
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • VisualDarkness
      • February 2010
      • 7417

      #3
      Den liknar inte alls de jag (egentligen min far) köpte avitt jag mins under namnet Megalechis thoracata. Verkar inte vara lätt artbestämma dessa långsträckta!

      Var hittade du dem? Det verkar skitsvårt med alla långsträckta varianter då butikerna här inte lyckats få in dem på kanske ett halvår.
      180l Sällskap:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
      60l Asien:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        De fem jag köpte är inte thoracata, däremot såg de övriga i akvariet ut mer som thoracata, men ändå inte. De är köpta som littorale, och eftersom de bilder på vuxna fiskar jag sett inte sett ut som mina, så kanske de ändrar utseende när de blir större?

        Köpte dem i en butik som heter Tropisk Akvariefiskimport, men brukar kallas Trop.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Guy Palm
          • March 2002
          • 5720

          #5
          På Planet catfish hittade jag en bild på en 4 veckor gammal Hoplosternum littorale och den liknar inte dina fiskar.
          Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.

          Däremot hittade jag en nästan identisk fisk i Aqualog - All Corydoras. Där är den namngiven som Megalechius cf. thoracata
          Om du skickar in bilden till Planetcatfish´s forum så finns det nog någon som kan hjälpa dig.
          Guy
          ,Poecilia,SKS,GOC,

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Hmm, de där påminner i mönstret om en del av dem han hade i affären, de var lite mer tigrerade än de jag köpte. Kanske ett ungfiskmönster, som ändras till bredare band?
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Tror jag har hittat den, kollade på planetcatfish, och hittade en som heter Megalechis picta, som är mycket lik. Men vet fortfarande inte om de andra, mer tigrerade exemplaren han har i affären är samma art.
              Senast redigerad av Shepard; 01 November 2010, 22:44.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • VisualDarkness
                • February 2010
                • 7417

                #8
                Tyckte också den var lik när jag letade förrut så det kan mycket väl vara den.
                180l Sällskap:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                60l Asien:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Ja, helt klart är nog i alla fall att han inte fått den art han beställt, får väl åka dit imorr´n och berätta vilken det egentligen är
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • VisualDarkness
                    • February 2010
                    • 7417

                    #10
                    Det var en läcker art hur som helst!
                    180l Sällskap:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                    60l Asien:
                    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Ja, rätt ovanlig också, verkar det som.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      Arbetssätt...