Ancistrus - hur mycket mat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AquaGold
    • October 2005
    • 46

    Ancistrus - hur mycket mat?

    Köpte en ancistrusmal för en vecka sen och nu är verkligen hela akvariet helt skinande rent från alger Vet ju att de äter alger och visst .. det blir alger.. men trodde nog inte den skulle vara riktigt så effektiv..köpte den mest eftersom jag tycker det är en riktig häftig fisk. Tänkte bara ge den en halv algtablett och kanske nån ärta varje vecka.. men det kanske är alldelles för lite mat? Hur var det förresten med grönsaker.. har ett svagt minne att det inte var helt bra att ge

    Hur hade ni utfodrat en liten men glupsk ca 3cm lång ancistrus i ett 100 liter akvarium?
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Ge den en halv algtablett varje morgon och kväll så ska det nog gå fiinnemang.. :P
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Ursprungligen postat av AquaGold

      Hur hade ni utfodrat en liten men glupsk ca 3cm lång ancistrus i ett 100 liter akvarium?
      Med grönsaker någon gång per vecka och en halv algtablett när karet släckts kanske ett par ggr/vecka. Se till att plocka ur grönsakerna om de inte blir uppätna under ett dygn, ärtor, broccoli, succini och gurka är de som brukar funka bäst.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Miliimli
        • March 2010
        • 2457

        #4
        Det kan ta ett tag innan den fattar att grönsakerna är mat. När jag började mata mina med grönsaker tog de en tre fyra gånger innan de plötsligt började äta på dem.

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          jag har aldrig nånsin matat mina malar. o de lever o frodas på det som finns i ikaret än då. men håller med anjo om matrutiner:P

          Kommentar

          • Fishface
            • October 2010
            • 385

            #6
            Ancistrus kan äta dina växter om de inte får mat så det märker du, samt de tycker om trärötter, har du inte det, skaffa en sådan, de är som gnagare , samt om en fisk dör av någon okänd orsak så äter de dem med. Mina tre Guld Ancistrus är otroligt glupska!

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Käka på växterna kan de göra oavsett om du stödmatar dem eller inte...
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Fishface
                • October 2010
                • 385

                #8
                Då får de pisk av mina Blå Ciklider

                Kommentar

                • Andreas_Ace
                  • April 2010
                  • 78

                  #9
                  Ursprungligen postat av Fishface
                  Ancistrus kan äta dina växter om de inte får mat så det märker du, samt de tycker om trärötter, har du inte det, skaffa en sådan, de är som gnagare , samt om en fisk dör av någon okänd orsak så äter de dem med. Mina tre Guld Ancistrus är otroligt glupska!
                  Om jag inte missminner mig så är dem behov av cellulosa, därav det rekommenderas trärötter.
                  Dock så ska den få i sig detta via maten i vilket fall som helst.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...