Mal eller fisk som äter bajs ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Misantrop
    • January 2010
    • 151

    Mal eller fisk som äter bajs ?

    Hej!
    Jag har ett akvarium med väldigt fin vit sand, och när mina fiskar bajsar så syns detta mycket väl på botten.

    Och därför undrar jag om det finns någon mal, fisk,räka eller kanske äppelsnäcka som äter bajs ?

    MVH
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Nope, då är det nog en ändring av ditt vattenflöde i karet som gäller istället.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Ursprungligen postat av Misantrop
      Hej!
      Jag har ett akvarium med väldigt fin vit sand, och när mina fiskar bajsar så syns detta mycket väl på botten.

      Och därför undrar jag om det finns någon mal, fisk,räka eller kanske äppelsnäcka som äter bajs ?

      MVH

      egentligen är svaret nej det finns det inte.

      generellt sett så får man helt enkelt stå ut med att det är lite småskitigt på botten.
      vilket bara är bra, massor med nyttiga bakterier där.

      en del räkor / snäckor kan ta en del skit, men räkna absolut inte med att de tar bort
      så att det märks för dina ögon.

      mig veterligt finns det ingen fisk som äter skit.




      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Misantrop
        • January 2010
        • 151

        #4
        Ursprungligen postat av ansjo
        Nope, då är det nog en ändring av ditt vattenflöde i karet som gäller istället.
        Hur hjälper det ?

        MVH

        Kommentar

        • Constantine
          • September 2009
          • 431

          #5
          Testa med att mata lite mindre?.....


          hur lång tid har karet varit igång?.....


          Själv har jag också ljus sand men jag har ingen synligt bajs på botten och då har jag inte slamsugit på över 10 månader,

          Om du har ett bättre flöde ( rörelse ) på vattnet så åker skiten in i filtret istället för att ligga och skräpa
          450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
          170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Precis, lägger skiten sig i drivor är det läge att ändra på flödet så skiten åker in i pumpen, annars brukar det försvinna på ett par dagar...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              • July 2010
              • 1072

              #7
              Finns ingen fisk som äter bajs, vad jag vet. Ökat eller ändrat vattenflöde instämmer jag i. Något som kan hjälpa till att fördela skiten och få in det i filtret är ett stim pansarmalar. De rotar runt mycket i botten och trivs utmärkt med fin sand. Kommer att finfördela skiten och hjälpa till med att få in det i filtret. Provar du ovanstående så gör rent filtret lite oftare efteråt, lätt hänt att det kloggar igen snabbt med lösningarna ovan.

              Hilsen,

              /P
              Bara döda fiskar flyta medströms

              Kommentar

              • Misantrop
                • January 2010
                • 151

                #8
                Okey, tack så mycket för alla svar

                Kommentar

                • Misantrop
                  • January 2010
                  • 151

                  #9
                  Ursprungligen postat av Constantine
                  Testa med att mata lite mindre?.....


                  hur lång tid har karet varit igång?.....


                  Själv har jag också ljus sand men jag har ingen synligt bajs på botten och då har jag inte slamsugit på över 10 månader,

                  Om du har ett bättre flöde ( rörelse ) på vattnet så åker skiten in i filtret istället för att ligga och skräpa
                  Har endast haft igång akvariet i några dagar. Jag ger perfekt mängd mat.

                  MVH

                  Kommentar

                  • naqua
                    • January 2010
                    • 15

                    #10
                    det finns ju en stor barb (ca: 10 kg) i afrika som äter flodhäst bajs
                    112 liter SA
                    164 liter SA

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Ursprungligen postat av naqua
                      det finns ju en stor barb (ca: 10 kg) i afrika som äter flodhäst bajs
                      Förmodligen äter de de växtdelar som passerar genom flodhästarna utan att smältas.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Wictor_88
                        • March 2007
                        • 210

                        #12
                        Om nu det skulle funnits en fisk som åt bajs, vad skulle inte då komma ut ur rumpan när allt bajs passerat tarmsystemet? Jo just det BAJS!

                        Kommentar

                        • Majki01
                          • May 2010
                          • 769

                          #13
                          Ursprungligen postat av Wictor_88
                          Om nu det skulle funnits en fisk som åt bajs, vad skulle inte då komma ut ur rumpan när allt bajs passerat tarmsystemet? Jo just det BAJS!


                          Skulle vi skratta?

                          Kommentar

                          • Wictor_88
                            • March 2007
                            • 210

                            #14
                            Nä, har sett denna frågan tidigare och har alltid tänkt på samma sak, funderade över om jag missade något men hmm.
                            Senast redigerad av Wictor_88; 20 October 2010, 17:52.

                            Kommentar

                            • Majki01
                              • May 2010
                              • 769

                              #15
                              Ursprungligen postat av Wictor_88
                              Nä, har sett denna frågan tidigare och har alltid tänkt på samma sak, funderade över om jag missade något men hmm.

                              Okej:P Bara så man hänger med

                              Kommentar

                              Arbetssätt...